Oblast Presanelly na skialpech v polovině května

S přibývajícími dny v kalendáři jsme se někteří rozhodli rozloučit se skialpinistickou sezónou 2013/2014 posledním výšlapem v Alpách. Na základě týden starých doporučení vše skončilo výletem do Italských Dolomit – oblast Trentina – Presanella v ne příliš početné skupině ve složení palič, Adam a Bruder starší.

Naši italští kolegové vyhlíží od Rif. Stavel F. Denza k severní steně Presanelly
Naši italští kolegové vyhlíží od Rif. Stavel F. Denza k severní steně Presanelly (CLICK TO ENLARGE)

Fotogalerie:
The end of ski-touring season 2014 in the area of Presanella, Italy

Po vyjetí z Prahy byla cesta autem téměř celá (nepočítaje poslední část) po dálnici velmi rychlá, pouze ji zpomalovaly práce na německých dálnicích a s tím spojené rychlostní omezení. Ráno po snídani jsme tak vyrazili od Baita Velon ve skeletech zprvu po jehličí, přes popadané stromy a poté po kamenité cestě. Původní okružní variantu na chatu Rifugio Stavel R. Denza (2296 m) jsme zavrhli, takže na klasickou výstupovou trasu pokrytou sněhem jsme se prodrali houštinami a kamennými poli.

Historie vázání Dynafit v sedle přibližně 3200 metrů - zleva nejstarší model, uprostřed starý model a vpravo nejnovější
Historie vázání Dynafit v sedle přibližně 3200 metrů – zleva nejstarší model, uprostřed starý model a vpravo nejnovější (CLICK TO ENLARGE)

Sněhová pole byla sice trošku hnědá, zaprášená saharským pískem, ale rozhodně se po nich šlapalo ze všeho nejlépe. Naváděni lanem nákladní lanovky a postaršími stopami jsme se dostali až k chatě Rifugio Stavel R. Denza (2296 m) se samostatným winterraumem. Ten byl přijatelně obsazený skupinou italských alpinistů, a tak jsme se ubytovali a zbytek dne využili po náročném, téměř ukončeném pracovním týdnu k odpočinku.

Bruder ve výšce necelých 3200 metrů
Bruder ve výšce necelých 3200 metrů (CLICK TO ENLARGE)

Večer jsme se u vaření kvůli přetlaku u stolu chvilinku zdrželi a dovečeřeli jsme tedy těsně před půlnocí. Ráno, probuzeni pohlazením slunečních paprsků po tváři, vůni italské kávy jsme se po snídani vydali do sedla mezi Cima di Vermiglio (3458 m) a M. Gabbiolo (3456 m). Zpočátku doprovázeni ostrým slunečním svitem, později se sluncem schovaným za mraky, jsme dorazili do na planinu pod sedlo vedle Tridente d. Gabbiolo (3299 m). Po zhodnocení situace – vrcholy v husté oblačnosti – jsme sjeli ze sedla níže. Po sjezdu se vrcholy vylouply z mraků, ale už se nám zpátky nechtělo. Místo toho jsme si zacvičili s lanem, prusíky a různými kladkami při nácviku vyprošťování z ledovcové trhliny. Touto činností nám uběhl téměř zbytek dne, což krásně téměř zakončil parádní sjezd do místa ubytování.

Jen tak si skákat - tentokrát z komínu Rif. Stavel F. Denza do 195 cm vysoké sněhové pokrývky
Jen tak si skákat – tentokrát z komínu Rif. Stavel F. Denza do 195 cm vysoké sněhové pokrývky (CLICK TO ENLARGE)

Jelikož, ale do západu slunce bylo daleko, Italská skupina z předešlého večera se vytratila, zabavili jsme se při nacvičování holubic, seskoku z komínu, sjezdu střechy, sněhovém profilu či kopání a uvolňování kupy sněhu ze střechy chaty.

Na lyžích se také dá skákat
Na lyžích se také dá skákat (CLICK TO ENLARGE)

Navečer dochází již méně početné dvě skupiny (dohromady 4 pánové a jedna dívka) italských horolezců a skialpinistů. Po večeři zaleháváme a po krátkém čtení časopisů rychle zaspáváme. Nedělní ráno rychle nachystáme všechny věci k pozdějšímu rychlému sestupu a vydáváme se na plošinu (uvést název).

Snaha o odcházení části sněhu ze střechy chaty v podání paliče
Snaha o odcházení části sněhu ze střechy chaty v podání paliče (CLICK TO ENLARGE)

S modrým, bezmračným nebem nad hlavou si vychutnáváme poslední letošní skialpové chvilky při výstupu a po pěkném sjezdu k chatě vylepšeném o občasné skákání rychle dobalíme a sjíždíme dolů do údolí. Po vykoupaní se v potoku – zkulturnění sebe sama vyrážíme zpět do ČR.

Sněhový profil na střeše chaty Rif. Stavel F. Denza - výška sněhu 145 cm a sníh stabilní
Sněhový profil na střeše chaty Rif. Stavel F. Denza – výška sněhu 145 cm a sníh stabilní (CLICK TO ENLARGE)

Cestou se zastavujeme v sedle Mendola (1363 m), kde si vychutnáváme výhledy na zasněžené vrcholky Dolomit. Sedlo je plné turistů – ať už motorkářů, kteří při cestě do sedla ostře řežou serpentiny a zatáčky, či cyklistů, kteří si po náročném výjezdu protahují lýtka a popadají síly před nádherným dlouhým sjezdem. Opravdu moc pěkné místo pro ať už moto turistiku – či výlet na kole.

Část střechy se nám podařilo zbavit sněhu
Část střechy se nám podařilo zbavit sněhu (CLICK TO ENLARGE)

Do Prahy dojíždíme po krátké zastávce na gulášek těsně před půlnocí spokojeni s vydařeným výletem, natěšeni na další sezónu s vírou, že letní horka nás neumoří a ke konci roku bude možnost zahájit sezónu co nejdříve. Doufejme, že příští sezóna bude na sníh bohatší a opět se shledáme co nejdříve na kopcích s lyžemi na nohou. SKOL!

Palič na lyžích
Palič na lyžích (CLICK TO ENLARGE)

Adam ve sjezdu
Adam ve sjezdu (CLICK TO ENLARGE)

Bruder valí dole kopcom a sníh ho předbíhá
Bruder valí dole kopcom a sníh ho předbíhá (CLICK TO ENLARGE)

Palič ve sjezdu
Palič ve sjezdu (CLICK TO ENLARGE)

Na lyžích jsme dojeli až sem do výšky asi 1450 metrů
Na lyžích jsme dojeli až sem do výšky asi 1450 metrů (CLICK TO ENLARGE)

Pohled z údolí Stavel směrem k Presanelle
Pohled z údolí Stavel směrem k Presanelle (CLICK TO ENLARGE)

Adam s Bruderem vyhlížejí ze sedla Mendola
Adam s Bruderem vyhlížejí ze sedla Mendola (CLICK TO ENLARGE)

Nácvik vyprošťování z ledovcové trhliny za pomocí prusíků a kladek... vytahovaný kladl houževnatý odpor, takže bylo nutné použít dvojitou kladku místo jednoduché
Nácvik vyprošťování z ledovcové trhliny za pomocí prusíků a kladek… vytahovaný kladl houževnatý odpor, takže bylo nutné použít dvojitou kladku místo jednoduché (CLICK TO ENLARGE)