TuleniPasy.cz

Od září 2014 je hlavním informačním webem ke skialpinismu a freeridu v českém jazyce stránka TuleniPasy.cz. Zde budou nadále zveřejňovány obecné informace ke skialpu a zimním horským disciplínám, stejně jako upozornění na zajímavé akce, popřípadě anotace novinek.

Od podzimu 2018 ve zvýšené míře lyžujeme nejenom na lyžích G3 a K2, ale nově také na švýcarských lyžích DOWN.

Za kormidlem nejrychlejších plachetnic na říjnovém moři

Plachetnice typu klipr se v 19. století využívaly k obchodním účelům. Díky jejich konstrukčním vlastnostem – štíhlosti a délce dosahují totiž rychlosti až 21 uzlů (1 uzel = 1,852 km za hodinu ) a jejich kolébkou je právě Holandsko. Většina těchto plachetnic jsou zrekonstruované stoleté lodě, kterým s postupem času přibyl i motor pro případ bezvětří nebo usnadnění manipulace v přístavech.

Celkový pohled na naši plachetnici Suydersee
Celkový pohled na naši plachetnici Suydersee (CLICK TO ENLARGE)

Letos v říjnu se v Hollandském Enkhuizenu pořádal závod Klipperrace, kterého se zúčastnilo bezmála 80 těchto výjimečných lodí a na dvou z nich tvořili posádku studenti Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci. Účastnit se plavby neznamená jen vysedávání na palubě v případě příznivého počasí, ale především náročná týmová práce s lany, plachtami a neustálá připravenost k pokynům kapitána.

Práce v dešti
Práce v dešti (CLICK TO ENLARGE)

Plachetnici Suydersee z roku 1906, na které se plavila naše posádka, dostal na starost 29-letý Rutger. Na první pohled jemný blonďák, na druhý však pedantský zkušený námořník, který je o to spokojenější, o kolik je horší počasí. Rychlosti této lodi si užíval zejména první dva dny, kdy padaly kroupy a projíždělo se bouřkou. Jako jediný měl neustále úsměv na tváři i přesto, že posádka byla promoklá a promrzlá na kost. Kuchař měl v kuchyni i přes veškerá zabezpečení neustále vysypané skříně, stoly i židle v podpalubí cestovaly z jedné strany na druhou a pokud nechtěla mít posádka vodu v kajutách, bylo potřeba pečlivě uzavřít větrací otvory.

Tady je plachetnicovo
Tady je plachetnicovo (CLICK TO ENLARGE)

Po prvním dnu jsme v přístavu vstřebávali neuvěřitelný námořní zážitek. Druhý den se ještě zhoršilo počasí, tak jsme se chvílemi připravovali na evakuaci a večer už jsme byli spíše v obavách o vlastní životy, protože to stále ještě nebyl závod. Kapitán se však celou dobu spokojeně usmíval. Když jsme se chtěli podívat na přístroje, kde to vlastně jsme, zjistili jsme, že žádné přístroje nepoužívá a jeho GPS je pouze v hlavě.

Kapitánka lodi pro hendikepoavné Dürke
Kapitánka lodi pro hendikepoavné Dürke (CLICK TO ENLARGE)

Večer před závodem jsme museli nechat opravit roztrženou plachtu, ke které nám ale přibyly ještě další tři – podezírali jsme kapitána, že se jedná pouze o estetickou záležitost, ale hned, co ráno vystřízlivěl, vysvětlil nám že budeme rychlejší. Asi nic na světě jsme si nepřáli víc…

Posádka při nalodění v Harlingenu - vivat Olomouc
Posádka při nalodění v Harlingenu – vivat Olomouc (CLICK TO ENLARGE)

Příroda však rozpustila veškeré obavy, protože na dva závodní dny nachystala téměř bezvětří. Zkoušeli jsme roztahovat plachty „na motýla“ kdy je loď poháněná zadním větrem a každá plachta je na opačnou stranu, přetahovat plachty z jedné strany na druhou, kombinovat různé menší plachty, ale nic z toho nemělo příliš efekt a potenciál této rychlé lodi jsme nedokázali využít. Po prvním dnu jsme obsadili 14. místo ze 40 lodí v kategorii. Na slavnostním vyhlášení ale o vyhlašování ani moc nešlo, a tak jsme stihli dostatečně nasát pravou námořní atmosféru Holandského přístavu.

Moře plné plachetnic všude, kde oko dohlédne
Moře plné plachetnic všude, kde oko dohlédne (CLICK TO ENLARGE)

Pro mnohé z nás se plachetnice staly noční můrou, pro mnohé novým oblíbeným sportem, ale všichni do jednoho jsme se houpali na vlnách ještě dva dny po návratu z lodi. Vyzkoušeli jsme si zase trochu jinou formu tréninku týmové spolupráce, jiný rozměr outdoorových aktivit a pokud máte potřebu nechat na chvíli starosti stranou, na plachetnici toho dosáhnete téměř jistě. No, a pokud byste si to večer rozmysleli, v každém přístavu je k dispozici free wifi.

Když se řekne tahat, tak se tahá
Když se řekne tahat, tak se tahá (CLICK TO ENLARGE)

Stoleté plachetnice
Stoleté plachetnice (CLICK TO ENLARGE)

Co se dá dělat když nefouká
Co se dá dělat když nefouká (CLICK TO ENLARGE)

Kapitán – čím horší počasí, tím byl spokojenější
Kapitán – čím horší počasí, tím byl spokojenější (CLICK TO ENLARGE)

Plachetnice Ludgerdina, uzpůsobená pro hendikepovanou posádku
Plachetnice Ludgerdina, uzpůsobená pro hendikepovanou posádku (CLICK TO ENLARGE)

Zastrašování ostatních lodí tancem
Zastrašování ostatních lodí tancem (CLICK TO ENLARGE)

Instalace nové plachty
Instalace nové plachty (CLICK TO ENLARGE)

Občas je potřeba vylézt na peň
Občas je potřeba vylézt na peň (CLICK TO ENLARGE)

Závodní nasazení
Závodní nasazení (CLICK TO ENLARGE)

Na palubě Ludgerdiny
Na palubě Ludgerdiny (CLICK TO ENLARGE)

Přesně tento přístroj náš kapitán nepoužíval
Přesně tento přístroj náš kapitán nepoužíval (CLICK TO ENLARGE)

Voda má krásných 15 stupňů....
Voda má krásných 15 stupňů… (CLICK TO ENLARGE)

Přístav Hoorn
Přístav Hoorn (CLICK TO ENLARGE)

Foto: ALAphoto.cz

Podobné články

Komentář

Pište prosím slušně, s diakritikou a k věci. Dodržujte pravidla a využijte možnosti formátování uvedená pod formulářem.

 

Pravidla a možnosti formátování

  • Nepoužívejte HTML značky, blog podporuje sexy formátování texy. Například nový odstavec získáte 2x odřádkováním, citace započněte znakem ">", odkaz: "text odkazu":odkaz, **tučně**, *kurzíva*
  • Adresy začínající na http:// budou automaticky převedeny na odkazy
  • Jediné dvě povinné položky formuláře jsou Jméno a zpráva
  • Na předchozí komentáře odkazujte zápisem [2]
|
 

Hledání na webu

Co se chystá

Důležité

Významné výlety

Poslední odkazy

Poslední komentáře

Naše kopce na summitpost.org