VKV 2018 - na kole hřebenovkou na Svantovítovu skálu (633 m)

Další ročník Vrchařské koruny Valašska nabízí řadu zajímavých míst k návštěvě na horském, crossovém nebo silničním kole. Jedním z nejbližších je Svantovítova skála (633 m) pod vrcholem Štípa (707 m) ve směru na údolí Malé Bystřice. Slunečné počasí první květnovou sobotu v roce 2018 přímo vybízelo k návštěvě tohoto dokonalého vyhlídkového místa.

Na vyhlídkové variantě - v pozadí Radhošťský masív
Na vyhlídkové variantě – v pozadí Radhošťský masív

Cyklo podpora: RUMA sport Ostravice

Svantovítova skála (633 m) je zařazena také do VKV junior, takže bylo vhodné vytáhnout na první letošní více horský výlet na kolech také děti (9 a 12 let). Zatímco na webu VKV se doporučuje vyjet ze Vsetína na Dušnou, my jsme se chtěli asfaltu co nejvíce vyhnout, a proto jsme začali v Jablůnce u Restaurace u Martínků.

Nikde ani noha, jsme tu sami a vyhlídky jsou neskutečné

Od restaurace se odbočí z hlavní silnice a podél potoka Dráhový se projede zastavěnou částí obce až na její konec, kde se otevírá výhled na Nivu, stejně jako na „zámeček“ nalevo od úzké asfaltové silnice. Po silnici (cyklostezka 6018 a 6118) se důkladně rozdýcháme při stoupání do kopce. Doporučitelné je zastavení před lesem, neboť směrem zpátky se nabízejí krásné výhledy do údolí Ratibořky na Ratiboř a Hošťálkovou, stejně jako na velkou část Hostýnských vrchů.

Pěšky kousek na vrchol Štípa

Po průjezdu lesem a podél luk čeká závěrečné stoupání na hřeben Nivy. Po jeho dosažení prudce odbočujeme doleva a dále stoupáme vzhůru. O kousek výše cyklostezka míří do lesa, ale dáváme přednost více vyhlídkovějšímu výjezdu po „hlavní“ silnici zleva od kóty 569 m. Cyklostezka se krátce spojí s touto objížďkou než definitivně opustí hřeben ke sjezdu do Růžděckého Vesníku. My pokračujeme dále po hřebenu buď rozbitější polní cestou nebo vlevo od ní po louce, na níž jsou už také trochu vyježděné koleje.

Proč jsme na Štípě, když tu nejsou výhledy?

Před nájezdem do lesa odbočujeme mírně doprava do kopce, abychom zprava objeli nevýrazný vrchol Na Vlčici (606 m). Dostáváme se na hřeben mezi Růžděckým Vesníkem a Růžďkou, a pokračujeme jihovýchodním směrem po zpevněné lesní silnici až po výjezd z lesa. Po přibližně půlkilometrovém příjemném stoupání se napojujeme na červenou turistickou značku (Vsetín-Dušná) v místě Nad Kotrly.

Kousek od Štípy směrem na sever - dole už vykukuje Svantovítova skála
Kousek od Štípy směrem na sever – dole už vykukuje Svantovítova skála

Šotolinovou cestou pokračujeme kolem vysílače až na hlavní silnici u rozcestníku Pod Dušnou, odkud přejedeme ke křižovatce s odbočkou na Vsacký Cáb. Odbočíme doleva po modré turistické značce a zároveň naučné stezce a po vlníci se asfaltové silnici jedeme kolem oblasti s velkou hustotou radioamatérských antén až k odbočce doprava do lesa. Tady opouštíme doporučenou trasu VKV 2018 a po výjezdu z lesa se nám otevírají krásné kruhové panoramatické výhledy, kdy na sever je vidět např. celý Radhošťský masív a vlevo od něj část Veřovických vrchů.

Ať už jsme u těch skal... v zadu Velká Lhota
Ať už jsme u těch skal… v zadu Velká Lhota

Na vyhlídkových loukách se snadno zapomene na další stoupání, takže vjíždíme podél několika stavení opět do lesa k závěrečnému krátkému výjezdu na vrchol Štípa (707 m). Ze zalesněného vrcholu není nic vidět, což se po chvíli sjezdu severovýchodním směrem změní, když intenzivní těžba dřeva otevřela krásné výhledy od přehrady Bystřička hluboko v údolí přes Velkou Lhotu až po… vlastně vidět je vše, co není kryté případným oparem. Díky těžbě dřeva a níže rozházeným kmenům stromů a kamení není celý úsek ke Svantovítově skále sjízdný. Kousek kola vedeme.

Část sjezdu parádní, tentokrát vzadu Veřovické vrchy a Rožnov
Část sjezdu parádní, tentokrát vzadu Veřovické vrchy a Rožnov

Kola necháváme na začátku skalního masívu a procházíme jeho část asi k nejvyššímu místu. Mezitím se za námi ze Štípy pěšky přibližují další čtyři cyklisté, kteří rovnou zamíří ze severu pod skály, aby se napojili na klasickou a doporučovanou přístupovou trasu. My jsme tuto variantu zavrhli, a po dostatečném vynadívání se na okolí jsme to zpátky vzali opět přes vrchol Štípa (707 m).

Kola jsme zavčasu odložili

Shrnutí:
Jablůnka – Na Vlčici – Dušná – Štípa – Svantovítova skála a zpět
25 km a 740 výškových metrů
občerstvení možné v Restauraci u Martínků v Jablůnce a potom v Restauraci na Dušné
vhodné pro děti od devíti let s tím, že na některých místech budou kola tlačit