TuleniPasy.cz

Od září 2014 je hlavním informačním webem ke skialpinismu a freeridu v českém jazyce stránka TuleniPasy.cz. Zde budou nadále zveřejňovány obecné informace ke skialpu a zimním horským disciplínám, stejně jako upozornění na zajímavé akce, popřípadě anotace novinek.

Od podzimu 2018 ve zvýšené míře lyžujeme nejenom na lyžích G3 a K2, ale nově také na švýcarských lyžích DOWN.

Praktické zkušenosti s vázáním G3 Onyx

Jako dlouholetý uživatel vázání Dynafit TLT (od roku 2000) jsem uvítal možnost si vyzkoušet první reálné funkční vázání (mimo ultralehké závodní modely) na trhu poté, co patent Dynafitu vypršel. Vázání G3 Onyx bylo poprvé představeno v březnu 2009 a po odladění některých detailů se stalo plnohodnotnou alterantivou Dynafitu zejména na freeride. Tady uvádím osobní zkušenosti s použitím G3 Onyx během Skialpinistický kurz pro členy Klubu Hedvábná stezka vyšel v Raxu parádně.

S lyžemi Movement Jackal a vázáním G3 Onyx na bočním hřebenu Raxu
S lyžemi Movement Jackal a vázáním G3 Onyx na bočním hřebenu Raxu

Do RaxAlpe jsem odjel s freeridovými lyžemi Movement Jackal – 176 cm, 136–105–124 mm s namontovaným vázáním G3 Onyx s DIN 6–12, které jsem si zapůjčil od Boatpark. Vypínací sílu jsem si nastavil na DIN9 a oproti nastavení délky vázání z půjčony jsem patu vázání o kousek posunul do ideální polohy pro mé boty Dynafit Zzero 4 C TF. Doladění délkového nastavení jsem dělal za chabého svitu čelovky o půl deváté večer – bylo překvapivě snadné.

Výstup s G3 Onyx na nižším podpatku
Výstup s G3 Onyx na nižším podpatku

Na člověka zvyklého na většinou minimalistické řešení od Dynafitu působi G3 Onyx mohutně a velmi robustně od samotné špičky vázání, kde dominuje velká přední plastová část, která se může zdát Dynafitistům zbytečně předimenzovaná. Po důkladném vyzkoušení na různě tvrdých a zledovatělých površích (prašan bohužel nikde nebyl) v RaxAlpe si dovolím tvrdit, že velikost je pro manipulaci s vázáním (vypínání, zapínání a přepínaní mezi výstupem a sjezdem) ideální, a vázání se snadno přepíná ať už rukou, hůlkou nebo botou.

Špička G3 Onyx v poloze na sjezd
Špička G3 Onyx v poloze na sjezd

Za sněhových podmínek, které byly v RaxAlpe, se sníh dostával pod špičku vázání málo, a nestalo se mi, že bych měl problém s jeho zapnutím nebo vypnutím v důsledku zanešení špičky sněhem.

Komplet G3 Onyx
Komplet G3 Onyx

Pata G3 Onyx je svou konstrukcí a přepínámím diametrálně odlišná od řešení klasického Dynafitu TLT. Je to kvůli tomu, že se pata při přepínání ze sjezdu na chůzi posunuje v ose lyže. To znamená, že v poloze paty na sjezd není rozdíl mezi Dynafitem a G3. Oproti tomu, při přepnutí paty G3 Onyx dojde k posunutí paty dále v ose lyže – na patě se nic neotáčí kolem vertikální osy, ale dojde k prostému posunu.

Pata G3 Onyx v poloze na výstup na středním stupni hrazdy
Pata G3 Onyx v poloze na výstup na středním stupni hrazdy

Na první pohled může osový posun paty při přepínání ze sjezdu na výstup působit dost nestandardně, ale toto řešení má jednu obrovskou a unikátní výhodu. G3 Onyx je prvním vázáním na bází Dynafit TLT, u něhož se pří přepínání ze sjezdu na výstup není potřeba vyzouvat z vázání. K přepnutí stačí hůlka a hned je možné po plochém ledovci jít s odepnutými patami. Nutnost vyzutí z vázání byla doposud pro řadu lidí nevýhoda techových vázání oproti klasickým skialpinistickým vázáním jako je Diamir Eagle – první zkušenosti získány na Kamčatce v květnu 2009.

Pata vázání G3 Onyx s nejvyšší polohou podpatku
Pata vázání G3 Onyx s nejvyšší polohou podpatku

Osobně dávám přednost výstupu bez použití zvýšení „hrazdy“ na patě vázání kvůli vhodnému protažení lýtkových svalů při delších krocích. Hrazdy používám až ve strmějším terénu a traverzech. Při základní poloze paty vázání se botou došlapuje na zaaretovanou brzdu, jež umožňuje o kousek vyšší polohu boty oproti špičce vázání. Pokud toto už při výstupu nestačí, G3 Onyx nabízí dvě výšky hrazdy jak je zdokumentováno na přiložených fotografiích. První výšku jsem nepoužil, a začal jsem rovnou s nejvyšší polohu víceméně v úrovni horní hrany paty vázání. Ta se ukázala dostatečná na všechny strmější terény, po nichž jsem se v RaxAlpe pohyboval.

S lyžemi Movement Jackal a vázáním G3 Onyx na bočním hřebenu Raxu
S lyžemi Movement Jackal a vázáním G3 Onyx na bočním hřebenu Raxu

G3 nabízí dost neobvyklé a unikátní řešení pro použití jednoho vázání na více lyžích. Stačí si koupit a na další lyže namontovat pouze podložky pod špičku a patu vázání. Samotné vázání je následně průběžně montovat na různé lyže podle toho, zda se vyráží do hlubokéhoh prašanu nebo na zmrlý strmý terén. Je možné tak mít více párů lyží na různé terény, podmínky a styly, a k tomu pouze jednon vázání. Kombinace podložek a vázání umožňuje velký rozsah (až 33 mm) nastavení podle velikosti skeletu a umístění boty nad středem lyže.

Pata vázání G3 Onyx v poloze na sjezd, pod brzdou je vidět malý výstupek, který při výstupu fixuje brzdu
Pata vázání G3 Onyx v poloze na sjezd, pod brzdou je vidět malý výstupek, který při výstupu fixuje brzdu

Při hmotnosti 1430 g za vázání včetně brzd a montážních šroubů (vázání je vyrobeno z kombinace hliníku a tvrzeného plastu) je G3 Onyx o něco těžší než Dynafit Vertical (1144 g) a má téměř poloviční hmotnost než doposud ve freeridu nejrozšířenější Marker Duke.

Špička vázání G3 Onyx v poloze na sjezd
Špička vázání G3 Onyx v poloze na sjezd

Vlastnosti jak jsou uvedené na stránce Boatparku:

  • snadné přepínaní mezi lyžařským a chodícím módem
  • vylepšený nášlapný systém předních fixačních maček
  • vylepšený systém zvedání zadní paty a patní opěrky pomocí hole

Snadno nastavitelná montážní podložka umožňuje rychlé přenastavení až o 33mm pro různé velikosti bot či pro posun montážního bodu dle přání. Podložky jsou součástí vázání.

Špička vázání G3 Onyx v poloze na výstup
Špička vázání G3 Onyx v poloze na výstup

Vázání existuje ve dvou variantách s různými vypínacími silami – DIN6–12
G3 Onyx a DIN5–10 G3 Ruby.

Špička vázání G3 Onyx v poloze na výstup
Špička vázání G3 Onyx v poloze na výstup

Obecné porovnání Dynafit FT12 or G3 Onyx – a summary
Hmotnost: Dynafit
Trvanlivost: Dynafit
Fixace: Onyx
Snadnost použití: Onyx
Vlastnosti: Onyx
Cena: přibližně stejná

Poloha boty při chůzi po rovině, špička není zafixována na chůzi
Poloha boty při chůzi po rovině, špička není zafixována na chůzi

Jako každá „novinka“ se ani G3 Onyxu nevyhnuly nějaké problémy – zřídkakdy jsou zdokumentovány problémy s ulomením hrotu na špičce vázání jak popsal Lou Dawson v prosinci 2011 – G3 Onyx Toe Pin Breakage – Rare but Real.

První stoupací poloha paty – ovládání hůlkou
První stoupací poloha paty – ovládání hůlkou

Další čtení:
Onyx Backcountry Skiing Bindings — FAQ & Index
G3 Onyx Beta Testing — Lou’s Review
G3 Onyx at GearInstitute.com
G3 Onyx Operation Manual (pdf)
Questions and answers about G3 Onyx bindings with Melanie Bernier

Druhá stoupací poloha paty – ovládání hůlkou
Druhá stoupací poloha paty – ovládání hůlkou

Závěr:

Osobně jsem byl zpočátku k vázání G3 Onyx nedůvěřivý vzhledem k jeho plastové mohutnosti a osovému posouvání paty při přepínání z výstupu na sjezd. Nicméně po pár výstupech a sjezdech, při kterých bylo možné si zvyknout na ovládání vázání odlišné od Dynafit TLT, na něž jsem zvyklý, se G3 Onyx ukázal jako uživatelsky velmi přivětivé vázání se snadným přepínám sjezd-výstup, různé výšky hrazdiček pod patu boty, apod. Na klasické skialpové lyže bych si ho v porování s Dynafitem asi nedal, ale na široké freeridové lyže se šířkou pod patou přes 100 mm je G3 Onyx vynikajícím vázáním plně srovnatelným s DIN12 modelem od Dynafitu TLT Radical za cenu vyšší hmotnosti a lepšího komfortu použití.

Vyzkoušení:

Vyzkoušené vázání G3 Onyx je možné prakticky vyzkoušet a vypůjčit si v půjčovně Boatpark – půjčovna lyží, snowboardů a sněžnic

Pata vázání G3 Onyx v nejvyšší poloze
Pata vázání G3 Onyx v nejvyšší poloze

Výběr vázání a lyží je v Boatparku obrovský
Výběr vázání a lyží je v Boatparku obrovský

Dva modely od G3 mezi Markerem a Dynafitem
Dva modely od G3 mezi Markerem a Dynafitem

Na lyžích Movement Jackal s vázáním G3 Onyx
Na lyžích Movement Jackal s vázáním G3 Onyx

Na lyžích Movement Jackal s vázáním G3 Onyx
Na lyžích Movement Jackal s vázáním G3 Onyx

Na lyžích Movement Jackal s vázáním G3 Onyx
Na lyžích Movement Jackal s vázáním G3 Onyx

Valím dole kopcom na lyžích Movement Jackal a s vázáním G3 Onyx
Valím dole kopcom na lyžích Movement Jackal a s vázáním G3 Onyx

Podobné články

Komentář

  1. Matus - 31. leden 2013, 04:25 #

    Zopar poznamok:

    Dynafit nevyraba model Radical s DIN 12

    Skutocna hmotnost G3 Onyx je cca 1770g par
    Skutocna hmotnost Dynafit FT je cca 1120g par
    Aspon podla Low Dawsona (http://www.wildsnow.com/…ear-weights/).

    Najvacsia nevyhoda G3 viazania tu vobec nebola spomenuta – pri zapinani spicky je potrebne stlacit prednu plastovu packu palicou a drzat ju stlacenu, co moze byt v hlbokom snehu alebo v strmom svahu dost vazny problem.

    Do Dynafitu sa da pekne nacvaknut (na modeloch Radical je to vyladene najlepsie). Najlepsie je to vidiet na videu> http://www.youtube.com/watch?… od 26. sekundy

    Dynafit TLT je mozne prepnut zo ski modu do walk modu aj bez vypinania spicky. Je to sice problematicke s nainstalovanou brzdou, ale nie nemozne. Je ale pravda, ze toto prepnutie vyzaduje taku silu a grif, ze sa na to vacsina ludi vykasle.

  2. palic - 31. leden 2013, 08:34 #

    [1] Nejsem si jist tím, že Dynafit nevyrábí model Radical s DIN 12, co je potom toto? Dynafit TLT Radical ST http://www.boatpark.cz/…12-13-z4904/

    Na odkazu na Lou Dawsona je doslova uvedeno: G3 Onyx, with brake and screws (09/10) 886 grams, tj. 1772 gramu za komplet vázání první modelové řady ze sezony 2009–2010. Pokud se nemýlím, je teď sezona 2012–2013.

    Ad zapínání špičky, popisovanou nevýhodu jsem vůbec nezaregistroval, a to jsem se v Raxu pohyboval celou dobu ve strmém terénu na zledovatělém podkladu nebo velmi tvrdém sněhu. V hlubokém sněhu to nedokážu posoudit, ale vzhledem k navrhovanému použití na širokých freeridových lyžích v tom nevidím problém. Nacvaknutí bylo velmi jednoduché.

    Ad přepínání ze sjezdu na výstup je u Dynafitu opravdu možné, ale jak je uvedeno v závěru [1], vyžaduje to jistou sílu a nácvik. Osobně znám pouze jednoho člověka, který to občas ukazuje, aby dokázal jak je šikovný a že to jde. :-)

  3. Matus - 31. leden 2013, 09:35 #

    mas pravdu, radical ma teda aj 12 DIN verziu.
    Hmotnost ze by znizili? Mozne to je, G3 tvrdi ze Onyx bez brzd vazi 640g/kus. Hmotnost brzd nepisu.

  4. Thomas - 31. leden 2013, 11:27 #

    Nevýhody Dynafitu TLT: U starého Dynafitu TLT byl problém, že se horní poloha při zasekávání hran na ledových traverzech přetáčela zpět i při max.utažení- teda u vysokých a těžkých lidí nad metrák(jako já) s velkou nohou(pákou). Rovněž patka Dynafitu vypínala už při malých přeskocích a ve strmém terénu nastal velký problém.Stěžují si na to i freerideři. Hliníkový čep otáčení patky taky praskal hlavně průhybem u ohebných lehkých lyží.
    To u G3Onyx zřejmě nehrozí-horizontální posun poloh v ose to celkem eleminuje. Jak se chovaly v terénu lehké lyže M.Jackal š.105 oproti těžším M.Sluffům š.99?

  5. Kristýna Ovce Péchalová - 31. leden 2013, 21:09 #

    Mám dva roky dámskou variantu Ruby a jsem spokojená A přesně, výhoda zapnutí na sjezd bez vypnutí boty, se někdy hodí

  6. Lenka K. - 31. leden 2013, 21:34 #

    Vidim to jako Matus: situaci, kdy jsi rad, ze lyzi nazujes, aniz bys ji poslal kuloarem dolu, uz jsem zazila radu. A nedovedu si predstavit, jak bych to s Onyxem zaonacila.

    Pro zkusene TeLeTisty je obsluha Dynafitu naprosto bezproblemova a 300 gramu vrazim radeji do sirsich lyzi! ;)

    Hore zdar,

    Lenka K.

    P.S. Pro hopsajici Metracky se Dynafit samozrejme nehodi, na to nebyl staven. Ale kdyz nekdo vazi 100+ kg, tak ho neubude, kdyz na kazde noze misto 550 ci 700g bude vlacet 1kg. :)

  7. palic - 31. leden 2013, 22:43 #

    [6] Zapínání špičky vázání G3 Onyx versus Dynafit TLT versus Diamir Eagle/Freeride Pro – asi dělám něco špatně, ale problém jsem neměl. Pokud nejsem schopen vyšlapat/vykopat plošinu na nazutí lyží, tak lyži v ose kuloáru opřu patou o skelet špičkou nahoru a špičku Techa zacvaknu. Podobně to udělám i s druhou lyží.

    Ad P.S. Dynafit se samozřejmě hodí i pro hopsající metráčky, ale ve verzi Dynafit BEAST – Představení nového freeridového vázánní Dynafit BEAST v lednu 2013 :-)

  8. Lenka K. - 1. únor 2013, 11:29 #

    [7] Presne tak to delam taky. Ale nedovedu si predstavit, ze se pri tom jeste predklonim a rukou pridrzim dole Onyx packu. U prvniho Onyxu to navic slo dost ztuha, treba je to ted jinak?

    Jo a jeste k Dynafitu: dle meho nazoru by se meli snazit spis zdokonalit puvodni Dynafit (verze Vertical ST mi prijde optimalni) misto toho, aby se snazili nalakat

    1. testosteronem rizene chlapecky, kteri se na sjezdovkach chteji producirovat v Dynafitu (muj osobni dojem z komentaru na WildSnow ;) )
    2. vselevonozky/rucky, kteri se nedokazi naucit zacvaknout spicku TLT a trefit hulkou do kominku Vertical ST (vypozorovano na turach a ve sportovnich obchodech).

    Ale konkurence nespi a jestli Dynafit bude pokracovat v nastoupenem kurzu, tak prejdu na Plum ci neco podobneho. Bez ohledu na to, jaky je Fritz Barthel sympatak. :)

    Hore zdar,

    Lenka K.

  9. palic - 1. únor 2013, 16:20 #

    [8] Špičku jsem otvíral hůlkou, její zvednutí na výstup rukou.

    Dynafit komentáře:
    a. nemonhu posoudit testosteron ani nic obdobného, jelikož se na sjezdovkách vyskytuji víceméně pouze s dětmi
    b. takové neznám, každý okolo po kratším vyzkoušení zvládl v pohodě a rychle sám… a to dokonce i při vůbec prvním použití v rámci nočního výstupu na chatu :-D http://mountainski.cz/…raxu-paradne

    Plum se mi líbí také :-)

  10. palic - 1. únor 2013, 16:40 #

    [4] Srovnat takto přímo Movement Jackal 176 cm se šířkou pod patou vázání 105 mm ve srovnání s Movement Sluff 184 cm se šířkou pod patou vázání 99 mm nejsem schopen – to bych tam musel mít oboje lyže a prohazovat je mezi sjezdy :-)

    K Movement Jackal – na sněhu-ledu v Raxu se na nich jezdilo parádně. Potvrdit nebo vyvrátit by to mohli ti, se kterými jsem tam byl. Mohli by posoudit, zda jsem lyžoval v pohodě nebo se trápil :-)

  11. Bruder - starší - 1. únor 2013, 19:35 #

    Tak ohledně Raxu.. a lyžování na těch „Packalech“ – Bo už jsem párkrát viděl Hanze lyžovat, tak dle všeho se na nich určitě netrápil.

  12. Jarco - 30. prosinec 2014, 23:42 #

    Ahoj,

    vlastním aj Dynafit (Speed Turn, Vertical ST) aj G3 (Onyx). Do G3 som šiel kvôli neodolateľnej cene (letný výpredaj vo francúzskom eshope za 200 €, asi to nikto iný nechcel :) a tomu, že dané lyže mali byť používané aj na upravených zjazdovkách (viazanie vyzerá, že je na to vhodnejšie ako Dynafit, hoci podľa testu na Backcountry.com ani veľmi nie je). Druhý raz by som do G3 nešiel, pretože:

    • Výrazne vyššia hmotnosť oproti porovnateľnému Dynafitu
    • Zapínanie špičky naozaj je o dosť problematickejšie ako na Dynafite. Možno som lama, ale rovnaký dojem mali aj iní, ktorí to skúšali.
    • Aj prepínanie zadných stúpacích polôh je menej komfortné ako na Dynafite Vertical, o Radicale ani nehovorím. Lepšie sú na to palice s tvrdým snehovým krúžkom, s mäkkým/ohybným sa to podarí tak na tretí pokus.

    Čiže podľa mojich skúseností je komfort používania naopak horší ako na Dynafite. Uvoľniť pätu bez vyzutia vyzerá na papieri ako pekná fíčura, ale jej využitie v praxi je blízke nule. Je pravda, že na prepnutie zjazd → chôdza si G3 vyžaduje menej sily ako (vyzutý) Dynafit, na ktorom treba prekonať odpor brzdy. To je z komfortných predností všetko. Reálna výhoda G3 oproti Dynafitu je posuvná špička, to sa ale netýka komfortu.

    Mimochodom, na fotkách je nesprávne ilustrované prepínanie zadných stúpacích polôh G3. Najskôr sa má preklopiť dopredu väčšia z dvoch hrázd (1. zvýšená poloha), až za ňou menšia hrazda, ktorá sa oprie o väčšiu a vytvorí 2. zvýšenú polohu. Núdzovo sa to dá sa to používať aj zobrazeným spôsobom (tiež som sa párkrát pomýlil), ale viazanie na to nie je stavané a niečo by sa mohlo zlomiť. Kto neverí, nech pozrie manuál na http://www.genuineguidegear.com/…_B_Web_1.pdf :
    „CAUTION: Never deploy the high heel lift before the low heel lift. Doing so could damage the binding, will void the warranty, and could put the
    skier at risk.“

  13. palic - 31. prosinec 2014, 09:47 #

    [12] Ahoj, na fotkách není ilustrováno, jak se mají polohy „hrazdy“ – „podpatku“ měnit, ale pouze polohy samotné s různou výškou oproti základní poloze.

    Zapínání špičky – asi jde o zvyk a dosavadní praxi – nejlépe porovnat s dalšími vázáními dostupnými v roce 2014 od Dynafitu, přes Diamir Vipec, G3 ION, Plum, SkiTrab TR2, atd.

    Souhlasím, že pro ovládání paty jsou vhodné pevnější kotouče na hůlkách než měkké, s nimiž je to problematické.

  14. Jarco - 31. prosinec 2014, 12:09 #

    [13] Môj Onyx som kupoval v roku 2012, možno tú špičku medzitým vylepšili.

    Zvýšené polohy päty máš na fotkách fakt nesprávne. Nezáleží na tom, ako sa do tej polohy dostanú. Výrobca vyslovene varuje pred takým spôsobom používania, pozri manuál.

Pište prosím slušně, s diakritikou a k věci. Dodržujte pravidla a využijte možnosti formátování uvedená pod formulářem.

 

Pravidla a možnosti formátování

  • Nepoužívejte HTML značky, blog podporuje sexy formátování texy. Například nový odstavec získáte 2x odřádkováním, citace započněte znakem ">", odkaz: "text odkazu":odkaz, **tučně**, *kurzíva*
  • Adresy začínající na http:// budou automaticky převedeny na odkazy
  • Jediné dvě povinné položky formuláře jsou Jméno a zpráva
  • Na předchozí komentáře odkazujte zápisem [2]
|
 

Hledání na webu

Co se chystá

Důležité

Významné výlety

Poslední odkazy

Poslední komentáře

Naše kopce na summitpost.org