TuleniPasy.cz

Od září 2014 je hlavním informačním webem ke skialpinismu a freeridu v českém jazyce TuleniPasy.cz. Tady budou nadále obecný obsah a upozornění s anotacemi na novinky na TuleniPasy.cz.

Desetidenní praktické zkušenosti s novým skialpovým a freeridovým vázáním G3 ION

V březnu 2014 jsem měl možnost jezdit deset dnů na lyžích G3 Synapse 109 osazených novým skialpovým a freeridovým vázáním G3 ION. V Boatpark.cz jsem si vyzvedl G3 komplet (lyže G3 Synapse 109, vázání G3 ION a pásy G3) nastavené na své boty a mohl jsem vyrazit do Rakouska (Kaprun, Zell Am See) a do Bulharska (Pirin a Rila). V různorodých sněhových podmínkách jsem G3 ION vyzkoušel dokonale jak ve sjezdu, tak při výstupech.

G3 ION při praktickém použití v bulharském pohoří Pirin
G3 ION při praktickém použití v bulharském pohoří Pirin (CLICK TO ENLARGE)

Proč bych vůbec G3 ION zařadil i do kategorie skialp vázání, i když je všude prezentováno jako freeridové vázání? Protože kromě kategorie freeride (nebo freeride-touring jak to definoval Dynafit) je možné je dobře použít i na „klasických“ skialpových lyžích v šířce 75–80 mm pod patou vázání, když např. brzdy jsou dostupné v šířkách 85, 95, 115 a 130 mm, a podobně různé šířky lyží pokrývají i stoupací železa. Oficiální katalogová hmotnost 585 g s brzdami (Lou Dawson naměřil s brzdami 105 mm 592 g – Wildsnow.com – ION G3 Tech (Pintech) Binding 2014 — First Look Review) je samozřejmě vyšší než ultralight závodní modely, ale plně porovnatelná s klasikou v této oblasti vázání do DIN 12 – Dynafit Radial FT.

Introducing The 2014/15 G3 ION Tech Binding from G3 Genuine Guide Gear on Vimeo.

Official G3 video introduction. Strength in Simplicity. Power to Charge. Introducing the most powerful and intuitive lightweight freeride binding. All new from the creative minds at G3. Available in stores August 2014. genuine­guidegear.com/i­on

G3 ION vypadá na první vzdálený pohled jako klasické Techové vázání (resp. v poslední době se více rozšířuje označení vázání vycházejícího z Dynafit TLT konceptu jako PINTECH), ale bližší pohled ať už do katalogu nebo na samotné reálné vázání ukáže, že se v mnoha ohledech jedná o úplně jiné vázání. Při ještě bližším prohlédnutí je patrné, že G3 ION v sobě zahrnuje řadu zajímavých novinek.

G3 ION připraven k výstup, pata je otočená a brzda zaaretovaná
G3 ION připraven k výstup, pata je otočená a brzda zaaretovaná (CLICK TO ENLARGE)

Špička vázání G3 ION má pro usnadnění nástupu do vázání vertikální pohyblivé zarážky („Step-in Guidance“). Stačí tak špičkou techového skeletu nastoupit do do vázání, zastavit botu o zarážky a došlápnout. Špička je zacvaknutá a stačí dořešit, zda přepnout na výstup nebo zacvaknout patu. Ti, kteří techové vázání používají dlouho (v mém případě to je od roku 1999) asi nad touto novinkou jen nechápavě povytáhnou obočí. Musí si ale uvědomit, že většina lyžařů mimo „čistých“ skialpinistů, dosud jezdila na klasických vázáních a od vázání na principu techu je odrazovalo na první pohled složitější a obtžnější zapínání. To je teď minulostí a zapínání špičky vázání je velmi jednoduché pro všechny boty se standardní špičkou. V případě speciálních bot, jako jsou odlehčené závodní se zkrácenou špičkou nebo starší Dynafit TLT4 zarážky fungovat nemohou, neboť je mezi nimi a špičkou boty mezera.

G3 ION připraven ke sjezdu - bulharský sníh je všude
G3 ION připraven ke sjezdu – bulharský sníh je všude (CLICK TO ENLARGE)

Velmi povedenou vychytávkou je u špičky G3 ION tzv. „Snow Clearing Channel“ (kanál na čištění sněhu). Na první dojem pro mnohé zbytečnost, ale z vlastních zkušeností, kdy jsem mnohokrát doloval (hrotem hůlky, klíčem nebo foukáním pusou) z pod pružin u Dynafit TLT led a sníh, abych se po výstupu mohl zapnout na sjezd – je to věc, která velmi usnadní manipulaci s vázáním za méně vhodných sněhových podmínek. Většinu zimní sezóny tuto věc možná nevyužijete. Na druhou stranu, stačí pár víkendů s méně vhodnou konzistencí sněhu a s možností jeho snadného odstranění pomocí hůlky z boku, a každý to ocení.

Výška 1950 m v pohoří Pirin
Výška 1950 m v pohoří Pirin (CLICK TO ENLARGE)

Špička vázání G3 ION zapnutá na sjezd
Špička vázání G3 ION zapnutá na sjezd (CLICK TO ENLARGE)

G3 tvrdí, že u špičky vázání Ion používají k montáži platformu širší o 33 procent (tj. 40 mm) v porovnání s tradičními „techovými“ vázáními. Realita spíše je, že při použití „úzkých“ lyži, což dnes může být šířka pod 90 mm pod vázáním je asi jedno, jaká je rozteč montážních šroubů u špičky vázání. Na druhou stranu je situace úplně odlišná u freeridových lyží s šířkou pod vázáním 100 a více milimetrů. Čím širší lyže, čím rychlejší a agresivnější jízda, a skoky, tím stoupá důležitost vhodné rozteče šroubů pro montaž špičky. A proč je to důležité? Síly působící při jízdě na širokých lyžích s úzkou roztečí montážních šroubů mohou způsobit destrukci lyže v oblasti špičky vázání a její vytržení. U lyží G3 Synapse 109 se šířkou lyže pod vázáním 109 mm je větší rozteč šroubů plně adekvátní.

Pata vázání G3 ION přepnuté na výstup
Pata vázání G3 ION přepnuté na výstup (CLICK TO ENLARGE)

U paty vázání se G3 ION odvrací od předchozího Tech-like vázání G3 Onyx, kde se pata při přepínání mezi sjezdem a výstupem přepínala předozadnínm posunem paty – u Ionu se otáčí. Pata vázání G3 ION je řešena čistě symetricky. Je jedno, zda se pata při přepínání ze sjezdu na výstup otočí vlevo nebo vpravo – záleží na tom, jakému směru otočení kdo dává přednost (levák nebo pravák). Otočení je na obě strany pouze o 90 stupňů – více není potřeba kvůli symetrickému řešení výšky nastavení podpatku (hrazdy). Pata umožňuje kromě základní polohy dvě výšková nastavení pomocí symetrických oranžových elementů otáčených nad osou vázání. Přepínání je natolik intuitivní a snadné, že po prvních několika přepnutích, jsem se víceméně ani nemusel dozadu dívat. Stačilo použít kotouč hůlky, a změna na vyšší nebo nižší výšku podložky byla velmi snadná. Kotouč hůlky se mi osvědčil podstatně více než oficiálně doporučovaná rukojeť hůlky. Asi nejsnadnější by bylo přepínání s pomocí Lift Basket – kotouč na hůlku pro snadné přepínáním skialpových a freeridových vázání, ale ty jsem ani v Rakousku, ani v Bulharsku neměl.

Výstup s G3 ION v západních svazích Malé Todorky
Výstup s G3 ION v západních svazích Malé Todorky (CLICK TO ENLARGE)

Montáž paty vázání, případně jeho podélné nastavení se změnou velikosti boty je „na doraz“ k patě boty. Proč? Pata vázání sama koriguje podélné změny v závislosti na prohnutí lyže – je totiž schopná korigovat polohu v závislosti na velikosti prohnutí lyže. Nemůže se tak už stát to, co se někdy přihodilo i zkušeným Dynafitistům – při o něco menší mezeře mezi vázáním a patou boty ve spojení s agresivní jízdou s velkým prohnutím lyže občas došlo k nalomení nebo zlomení osy paty. Přizpůsobení polohy paty v závislosti na jízdě se neobjevuje jen u G3 Ion, ale také u nového modelu Dynafitu – Sneak Peek 2015 Dynafit Radical ST 2.0.

Paty vázání G3 ION nastavené na nižší podpatek-hrazdu
Paty vázání G3 ION nastavené na nižší podpatek-hrazdu (CLICK TO ENLARGE)

Je takové řešení užitečné? Jednoznačně ano! Samotný princip ani jinou odpověď nepředpokládá, neboť je na první pohled jasné, že pata korigující prohnutí lyže oproti patě na pevno je pro jízdu dolů kopcem velkou výhodou (pro výstup je to samozřejmě jedno, jestli je pata posuvná nebo není).

Přepínání výšky podpatku pomocí kotoučku hůlky
Přepínání výšky podpatku pomocí kotoučku hůlky (CLICK TO ENLARGE)

Podložka paty vázání dovoluje snadné a rychlé přenastavení velikosti vázání podle změny velikosti použité boty. To Vám samozřejmě může být jedno, máte-li jedny boty a lyže nepůjčujete. Jiným se to může hodit. Co pro mě bylo ovšem velmi přijemným překvapením – řešení zacvakávání brzd. Otočíte-li patu vázání do polohy na výstup, brzda zůstává aktivována, takže lyže Vám nemůže ujet. Až se bota zacvakne do špičky vázání a zajistí se na výstup, stačí došlápnout na brzdu, a ta se zacvakne (samozřejmě, pokud není pata zacpána ledem nebo sněhem). Lépe než slovní popis napoví praktická ukázka – následující video v čase 2:30 min. V čase 3:06 je potom ukázáno, jak se snadno přepnout z výstupu na sjezd s aktivací brzd. Brzda má také do boku pohyblivou horní část pro usnadnění vypnutí při pádu.

G3 ION Binding by Backcountry Skiing Canada

Něco málo z praxe – v Rakousku jsem jezdil jak na tvrdém, tak měkkém podkladu, v Bulharsku to byly hromady prašanu, občas tužší sníh a jednou také krusta. Přestože vázání bylo v Bulharsku při zapínání a přepínání obvykle hluboko v prašanu – se zapínáním, přepínaním a vypínáním nebyl nejmenší problém. Zapínání špičky bylo úplně v klidu, přestože černé zarážky pro usnadnění nástupu do vázání většinou nebyla ve sněhu ani vidět. Pod špičkou se mi také nikdy nenahromadilo kritické množství sněhu nebo ledu, abych musel použít čištění z boku. U paty vázání stačilo při přepínání na výstup přimáčknout brzdu a pootočit patu. Poté v závislosti na aktuálních podmínkách se buď brzda docvakla, aby se dalo stoupat, nebo zůstala aktivovaná pro pozdější aretaci.

Výstup s G3 ION s nejvyšším nastavením podpatků
Výstup s G3 ION s nejvyšším nastavením podpatků (CLICK TO ENLARGE)

Další čtení:
Wildsnow.com – ION G3 Tech (Pintech) Binding 2014 — First Look Review
Wildsnow.com – G3 ION Ski Binding Field Test

V západních svazích Todorky ukazujíc na Vichren, v pozadí je pohoří Rila
V západních svazích Todorky ukazujíc na Vichren, v pozadí je pohoří Rila (CLICK TO ENLARGE)

Klady:

  • ulehčení zapínání špičky vázání pro ne-Techisty
  • snadné odstranění ledu a sněhu z pod špičky vázání, ať už z boku nebo zezadu
  • pro široké a velmi široké lyže větší rozteč montážních šroubů než u klasických techových vázání
  • symetrické řešení paty vázání  – je jedno, zda se pata při přepínání na výstup otočí doleva nebo doprava, na obě strany funguje stejně
  • symetrické řešení podpatků-hrazdiček pro výstup a jejich velmi snadné přenastavování kotoučkem nebo rukojetí hůlky
  • brzdy, které jsou v aktivním režimu i dokud není špička vázání zapnuta na výstup

Zápory:

  • během deseti dnů intenzivního lyžování a stoupání jsem žádné nezaznamenal

Závěr:

Po desetidenním lyžování a stoupání s novým freeridovým vázáním G3 ION na 109 mm širokých (pod vázáním) lyžích G3 Synapse 109 mohu říct, že vázání je snadno ovladatelné a přepínání jednoduché. Na výhody řešení špičky a paty jsem si rychle zvyknul. Některé novinky jako usnadnění zapínání špičky jsem ani nevyužil díky dlouhodobým zkušenostem s techovými vázáními. Naopak, všechny novinky na patě vázání jsou výrazným posunem vpřed a uživatel si na ně rychle zvykne.

V západních svazích Todorky s nejvyšším podpatkem vázání G3 ION
V západních svazích Todorky s nejvyšším podpatkem vázání G3 ION (CLICK TO ENLARGE)

Vlastnosti:

  • Hmotnost: 585 g na jedno vázání
  • DIN: 5–12
  • šířka brzd: 85, 95, 115 a 130 mm
  • šířka stoupacích želez: 85, 110 a 130 mm

Výstup na lyžích G3 Synapse 109 s vázáním G3 ION v pohoří Pirin
Výstup na lyžích G3 Synapse 109 s vázáním G3 ION v pohoří Pirin (CLICK TO ENLARGE)

Foto: Zuzka Jiřištová a palič

Podobné články

Komentář

  1. Matus - 6. duben 2014, 16:32 #

    Ok, cize trosku lepsi tech. Aka je cena?

    Myslim, ze pre techistov bude zaujimave predstavenie viazania ATK Raider 12. Mam ho doma, ale este nemam k nemu lyze. Cize zatial len nejake teorie a v nasledovnej zime prakticky test.

  2. mato - 6. duben 2014, 17:36 #

    Ahoj, je moznost vynechania brzd pri montazi? dakujem m.

  3. palic - 6. duben 2014, 23:28 #

    [1] Ano, dá se říci, že díky některým “maličkostem” se může jednat o trochu lepší Tech. Nejlepší je ovšem praktické vyzkoušení.

    Ad ATK Raider 12 – namontuje a v máji je možné ještě vyzkoušet.

    [2] Přiznám se, že možnost nepoužití brzdy jsem neuvažoval, jelikož v případě použití freeridových lyží jsem bral jako samozřejmé, že je brzda součástí. Zkusím ověřit, zda a jak se dá brzda demontovat.

  4. Pavel - 7. duben 2014, 12:45 #

    Ahoj, cena vázání je 11280 Kč s jakoukoliv šíří brzd a bude skladem koncem října 2014. Brzdy nelze demontovat jsou integrované do patky. Ve stejné situaci je i teď Dynafit. Je to dáno současnou normou na vázání.

  5. Lenka K. - 8. duben 2014, 11:01 #

    @Matus (re nove lyze)

    Mnichovske skialpinistky doporucuji tyhle (pozor konkurence ;) ):

    http://www.whitedotskis.com/skis/ranger

    @Pavel

    Muzes to trochu rozvest s tou normou? Jakto, ze to doted nebyl problem? Me to zavani spise snahou oskubavat skialpinisty, neb uz si ke staremu vazani nemuzes dokoupit sirsi brzdicky a musis koupit cele nove. Diky.

    Hore zdar,

    Lenka K.
  6. palic - 8. duben 2014, 12:17 #

    @Lenka K. – ty Rangery vypadají zajímavě – máš s nimi nějaké praktické zkušenosti? V technickém popisu tam není nikde uvedena hmotnost :-(

  7. Lenka K. - 8. duben 2014, 19:38 #

    @Palic

    Ovsem, jinak bych je tu nepropagovala :).

    V mekkem snehu super, na tvrdem a do bouli preferuji Amaruqy, ta paka (a delka) je docela znat.

    V delce 177cm vazi 3900g/par, s Dynafit Radical ST presne 5000g. Kdyz mas trochu fyzicku, lze normalni tury (do 2000 hohacu) podnikat bez omezeni.

    Kdo fyzicku nema, prihodi 300 Euro a koupi si karbonovou verzi, ty vazi jen 3200g/177cm/par (vazeno v obchode) ;).

    Hore zdar,

    Lenka K.
  8. Matus - 9. duben 2014, 00:08 #

    Lenka, v makkom snehu lyzuje dobre skoro vsetko.

    Kazdopadne, pokukujem po Volkl Nunataq. S pasmi za cca 550€ a hmotnost cca 1800g pri 178 cm.

  9. Lenka K. - 9. duben 2014, 09:07 #

    Matus, zalezi na tom, jak chces jet: na sunuti dolu snecim tempem vlnovkou staci i 70mm. Ale v rychlosti je krasa a unava ze sjezdu je neprimo umerna poctu obloucku :).

    Na Nunataqy jsem take koukala, ale nelibilo se mi, ze nemaji zadny camber a navic vepredu i vzadu hodne dlouhy rocker — efektivni hrana bude u tech 178cm tak max. 100cm, ne-li mene. No, a pak jsem se trochu spalila s temi Amaruqy, tak radeji nejakou exotiku v libivem damskem designu ;).

    Ale cenove samozrejme vyrazne vyhodnejsi. Nebo si musis pockat na vyprodeje, v Mnichove staly Puntiky ted na jare 350Euro. :)

    Jinak na takhle siroke lyze doporucuji kvuli skluzu 100% moher, zejmena, kdyz je budes mit hlavne do prasanu: s nylonem (myslim i mixem) se clovek mnohem vic nadre.

    Jo a jeste delka: nebyly by ty 178cm na Tebe moc kratke? Ja mam pri svych 164cm/65kg 177cm Rangery (efektivni hrana 132cm) a je to akorat, diky rockeru jsou tyhle moderni lyze mnohem tocivejsi, nez klasiky.

    Hore zdar,

    Lenka K.
  10. Pavel - 9. duben 2014, 15:37 #

    Víc informací k normě nemám, zkusím zjistit.
    Ahoj Pavel

  11. Milan Š. - 10. duben 2014, 15:44 #

    Ahoj!

    Byl jsem přesvědčený, že na své druhé skialpy (teď používám už třetím rokem techa od dynafitu) pořídím ATK Raider 12. Především kvůli úspoře váhy a snadnější manipulaci s nastavením. Ale teď jsem hodně na vážkách. Tohle vázko se mi hodně zamlouvá! Díky za info!

    PS: přemlouvám se taky za test ATK Raider 12 :)

  12. palic - 10. duben 2014, 17:33 #

    [11] Ahoj, ATK Raider 12 už je připraven k namontování na lyže – viz výše komentář [3]. Jen není jisté, zda se ještě v květnu někde podaří vyzkoušet.

  13. Matus - 10. duben 2014, 17:46 #

    Milan, Raider 12 je sperk. Je to celohlinikova konstrukcia a v ruke su uzasne lahke. Nemaju ziadne speci ficurie. Ale ak ti ide o vahu tak chod do nich. Po velkej noci ich namontujem na nejake stare lyze a napisem co sa da.

  14. Milan Š. - 10. duben 2014, 23:30 #

    Super Matus! Dej pak vědět jaké vázko je! I na report od Paliče se těším.. :)

  15. Matus - 14. duben 2014, 14:42 #

    Milan, palicov report budem pisat ja. Som jeho otrok.

  16. bob - 14. červen 2014, 16:47 #

    Diky za recenzi… Jak bys prosim hodnotil vysku hrazd pro vystup. Vyrazne jine nez u dyna nebo podobne?

Pište prosím slušně, s diakritikou a k věci. Dodržujte pravidla a využijte možnosti formátování uvedená pod formulářem.

 

Pravidla a možnosti formátování

  • Nepoužívejte HTML značky, blog podporuje sexy formátování texy. Například nový odstavec získáte 2x odřádkováním, citace započněte znakem ">", odkaz: "text odkazu":odkaz, **tučně**, *kurzíva*
  • Adresy začínající na http:// budou automaticky převedeny na odkazy
  • Jediné dvě povinné položky formuláře jsou Jméno a zpráva
  • Na předchozí komentáře odkazujte zápisem [2]
|
 

Hledání na webu

Co se chystá

Důležité

Podmínky na skialp

eSKIMO

Významné výlety

Poslední odkazy

Poslední komentáře

Naše kopce na summitpost.org

 
 
banner-1-3.jpg