TuleniPasy.cz

Od září 2014 je hlavním informačním webem ke skialpinismu a freeridu v českém jazyce stránka TuleniPasy.cz. Zde budou nadále zveřejňovány obecné informace ke skialpu a zimním horským disciplínám, stejně jako upozornění na zajímavé akce, popřípadě anotace novinek.

Hustá mlha na Lysé Hoře (1323 m) v neděli 20. listopadu 2011

Namlsaný výletem za sluncem Sobota 19. listopadu na Smrku (1276 m) v Beskydech nebylo v neděli ráno co řešit – cílem byla Lysá Hora (1323 m) klasickou cestou po červené značce z Ostravice (415 m) na vrchol a zpět. Smutné ohlédnutí za lyžováním na Lysé Hoře zlikvidovaným OS Beskydčan.

ČHMÚ kamera z Lysé Hory na jihozápad
ČHMÚ kamera z Lysé Hory na jihozápad, první obrázek je 20. 11. 2011 v 7.55 hodin, druhý obrázek 20. 11. 2011 v 8.35 h a poslední obrázek 21. 11. 2011 v 7.55 h

Aby se neřeklo, podíval jsem se v 7:55 hodin na Prohlížeč webových kamer ČHMÚ s vysokým rozlišením – Lysá Hora pohled na JZ, ujistil se, že je inverze nízko, nasnídal se a vyrazil. Nevěděl jsem tudíž, že v 8:35 h už byl sloup a jeho okolí v husté mlze, která po celý zbytek dne nezmizela. V Ostravici jsem zaparkoval u nádraží a v 10:00 h vyrazil na oficiálně udávaných 8.5 km výstupu – viz časový přehled výstupu a sestupu níže.

Vrchol Lysé Hory, mlha hustá tak, že i Rákosníček by s brekem utekl
Vrchol Lysé Hory, mlha hustá tak, že i Rákosníček by s brekem utekl

Výstup:
10:00 h nádraží v Ostravici (415 m)
10:39 h Butořanka (730 m)
10:58 h Lukšinec (953 m)
11:31 h Lysá Hora sloup – 1323 m

Sestup:
11:47 h Lysá Hora sloup – 1323 m
12:12 h Lukšinec (953 m)
12:27 h Butořanka (730 m)
13:05 h nádraží v Ostravici (415 m)

V grafickém software se z mlhy dalo něco vytáhnout
V grafickém software se z mlhy dalo něco vytáhnout

Touto trasou jsem se kdysi nachodil pěšky a našlapal na lyžích snad nespočetněkrát, a tak jsem měl za to, že mě nemůže nic překvapit. Ale mohlo, a hodně. Na několika místech je původní značení zrušeno a červená značka od Butořanky (730 m) nyní vede téměř stále po široké lesní silnici. Divil jsem se, že tam nejezdí autobus, neboť šířkou by tomu silnice odpovídala.

Chata, kde původně končil vlek Velký sever je z venku v dezolátním stavu
Chata, kde původně končil vlek Velký sever je z venku v dezolátním stavu

Červená značka byla zrušena i v místech, kde to nemělo vůbec smysl – například při dodržování turistického značení se vyhnete jednomu ze zastavení naučné stezky (reálně ovšem tudy všichni chodí po „staré“ značce), která zatím nevede po „dálnici“ Na vrcholu byla mlha hustá, že by se dala krájet, a tak jsem jej jenom obešel, podíval se na bývalou horní stanici vleku Velký Sever – chata je z venku v dezolátním stavu a vypadá to na její brzkou likvidaci. Chybí okapy, svody, na oknech i stěnách je vidět, že se o chatu už hodně dlouho nikdo nestará. Na dveřích je přitom vyvěšený ceník na nadcházející zimní sezonu 2011–2012.

Bývalá severní černá sjezdovka – smutný a útrpný pohled
Bývalá severní černá sjezdovka – smutný a útrpný pohled, nezbývá než „pokědovat“ Leo Košťálovi a jeho nohsledům za likvidaci lyžování na Lysé Hoře ze zástupného důvodu ničení stromů hranami lyží

I přes hustou mlhu byl velmi smutný pohled na bývalou sjezdovku Velký Sever. Od doby likvidace lyžování na severním svahu Lysé Hory zapříčiněním ekoteroristů z Občanského sdružení Beskydčan a jeho bývalého šéfa Leo Košťála (Záhadná smrt představitele hnutí Beskydčan Leo Košťála) sjezdovka na jednu stranu zarůstá různým bincem a na druhou stranu UMĚLE VYSAZOVANÝMI STROMY – je možné aby v 1. zóně CHKO s nejpřísnější ochranou se uměle vysazovaly stromy? Kromě bince na sjezdovce je v její levé části (při pohledu od vrcholu) vyšlapaná snad tři metry široká (možná i více) silnice, kterou se hrnou davy pěšáků. Druhá užší silnice je vyšlapaná v trase bývalého vleku Velký Sever.

Zlikvidované zábradlí u chaty, zábradlí se použivalo na přechod nad lanami vleku Velký Sever
Zlikvidované zábradlí u chaty, zábradlí se použivalo na přechod nad lanami vleku Velký Sever

Hlavním důvodem likvidace lyžování na Lysé Hoře byla přitom ochrana „unikátního ekosystému“ (podle mluvy OS Beskydčan) na severní sjezdovce. Teď je vše a všude rozšlapáno, za což je jako hlavní viník označován člověk na lyžích. Jak jsem mohl vidět v neděli, spousta lidí si různě zkracuje výstupové trasy bez ohledu na to, kde je aktuálně vytyčená červená turistická značka, nebo kde bylo její původní logické vedení. Lesem tak vede spousta různě vyšlapaných pěšín zkracujícíh například traverzování na turistické značce – podle OS Beskydčan za to také můžou lyžaři v zimě. Zajimavé je si přečíst komentáře na konci článku Záhadná smrt představitele hnutí Beskydčan Leo Košťála, stejně jako další články a komentáře na Lysá Hora. Podle mě by tam lanovka měla být – nemusel by nahoru jezdit v létě autobus, lesy by nebyly plné odpadků, původně logicky vedené turistické chodníky by nemusely být svedeny na široké lesní silnice, atd. Jednodušem, s lanovkou na Lysou by zůstala zátěž samotného vrcholu stejná jako dnes (momentálně se tam staví dvě chaty), akorát mimo vrchol by se zátěž z nadměrného pohybu lidí snížila.

Neudržovanou chatu nad hranou severního svahu zřejmě čeká likvidace
Neudržovanou chatu nad hranou severního svahu zřejmě čeká likvidace

Doba výstupu 1:31 h a sestupu 1:18 h s převýšením 908 metrů na oficiálně uváděných 8.5 km z nádraží v Ostravici na Lysou Horu je takovým lepším průměrem. Na skialpech jsem byl na vrcholu i za 1:20 h.

Vtip nebo realita? Ceník na neudržované chatě uvádějící nadcházející zimní sezonu 2011–2012
Vtip nebo realita? Ceník na neudržované chatě uvádějící nadcházející zimní sezonu 2011–2012

Odkazy na další zábavné čtení:
Bezručův výplaz – z Ostravice na Lysou horu – 8,5 km, červená značka
Lysá hora z Ostravice po červené
TURISTICKÁ TRASA NA LYSOU HORU 1
Záhadná smrt představitele hnutí Beskydčan Leo Košťála

Tady se můžete dočíst, kdy začalo lyžování na Lysé Hoře, už se neuvádí, že díky Leo Košťálovi severní vlek skončil před více než deseti lety
Tady se můžete dočíst, kdy začalo lyžování na Lysé Hoře, už se neuvádí, že díky Leo Košťálovi a ekoteroristům z OS Beskydčan severní vlek skončil před více než deseti lety

Další vtip na vrcholu Lysé, zákaz vjezdu osobních aut a motorek na asfaltovou silnici Českých radiokomunikací z Lysé Hory na Papežov, jak by se tam ty vozidla asi dostaly?
Další vtip na vrcholu Lysé, zákaz vjezdu osobních aut a motorek na asfaltovou silnici Českých radiokomunikací z Lysé Hory na Papežov, jak by se tam ty vozidla asi dostaly?

V mrtvém lese na celkem ostrém hřebenu potkáte tuto vtipnou ceduli, pro zájemce její obsah přepíšu
V mrtvém lese na celkem ostrém hřebenu potkáte tuto vtipnou ceduli, pro zájemce její obsah přepíšu

Lyžovat se nesmí, ale na koních můžete všude – OS Beskydčan a jejich Muchovice
Lyžovat se nesmí, ale na koních můžete všude – OS Beskydčan a jejich Muchovice

Lanový park Opičárna pod Lysou Horou, dvakrát se projdete za 200 Kč
Lanový park Opičárna pod Lysou Horou, dvakrát se projdete za 200 Kč

Další vtipná dopravní značka, odbočíte z hlavní červené a končí Vám zóna použití řetězů na pneumatiky, zrovna ve svahu, kde by se to bez řetězů v zimě nedalo vyjet
Další vtipná dopravní značka, odbočíte z hlavní červené a končí Vám zóna použití řetězů na pneumatiky, zrovna ve svahu, kde by se to bez řetězů v zimě nedalo vyjet

Řeka Ostravice na dohled, pěkně orostené listnáče
Řeka Ostravice na dohled, pěkně orostené listnáče

Podobné články

Komentář

Pište prosím slušně, s diakritikou a k věci. Dodržujte pravidla a využijte možnosti formátování uvedená pod formulářem.

 

Pravidla a možnosti formátování

  • Nepoužívejte HTML značky, blog podporuje sexy formátování texy. Například nový odstavec získáte 2x odřádkováním, citace započněte znakem ">", odkaz: "text odkazu":odkaz, **tučně**, *kurzíva*
  • Adresy začínající na http:// budou automaticky převedeny na odkazy
  • Jediné dvě povinné položky formuláře jsou Jméno a zpráva
  • Na předchozí komentáře odkazujte zápisem [2]
|
 

Hledání na webu

Co se chystá

Důležité

Významné výlety

Poslední odkazy

Poslední komentáře

Naše kopce na summitpost.org

 
 
kansas-160x600.jpg
ladiran-160x600.jpg