Zářijový výstup na 3726 metrů vysoký Qizil Qaya v Ázerbájdžánu

Z Řecka jsme se vydali na první zářijový týden do Ázerbájdžánu, kde jsme chtěli vystoupit na některé zajímavé kopce včetně nejvyššího vrcholu Bazarduzu (4466 m) (Альпинистские маршруты восхождений на вершину Базардюзи), který leží na hranicích s Ruskem. Na něj jsme se nakonec nevydali, a dali jsme přednosti „jen“ nižšímu Qizil Qaya (3726 m). Pohoří v Ázerbájdžánu jsou krásná a jejich návštěva určitě stojí za to v rozmezí jednoho až dvou týdnů.

Horské plato ve výšce přes 1700 metrů
Horské plato ve výšce přes 1700 metrů (CLICK TO ENLARGE)

Z malé skupině jsme z řeckého Xanthi autobusem vydali směrem na Istanbul po půlnoci 29. 8. 2013. Od následujícího rána jsme se pohybovali po Istanbulu a lodí jsme navštívili i ostrov Prince. V noci jsme přejeli na letiště, kde nás čekal let do ázerbájdžánského Baku. Po přistání v Baku jsme se v brzkých ranních hodinách přesunuli dodávkou na Baku Avtogazol, odkud jsme minibusem pokračovali do Quby. Odtud jsme pokračovali dále standardním vozidlem do terénu – Ladou Nivou – do vesnice Xinaliq, která leží ve výšce 2150 metrů.

Vesnice Xinaliq ve výšce 2150 metrů
Vesnice Xinaliq ve výšce 2150 metrů (CLICK TO ENLARGE)

V pátek 30. 8. jsme zjistili, že na nejvyšší vrchol Ázerbájdžánu je potřeba speciální povolení, které je možné získta pouze v Baku. To jsme neměli, takže jsme mohli jít pouze na nižší kopce, které nejsou přímo v pohraniční oblasti. Další den jsme z vesnice Xinaliq vyšli na louky ve výšce 2460 metrů, kde jsme postavili stany. Odpoledne jsme si ještě vyšli na malý vrchol 2632 metrů, abychom získali lepší výhled na okolní vrcholy.

Vrcho Xinaliq vysoký 3713 metrů naproti vesnice
Vrcho Xinaliq vysoký 3713 metrů naproti vesnice (CLICK TO ENLARGE)

Prvního září jsme vyrazili ve čtvrt na sedm ráno k výstupu na Qizil Qaya (3726 m). Příjemným teréném jsme vystoupali na hřeben do výšky 3190 metrů, odkud jsme východním hřebenem pokračovali k vrcholu. Na něj jsme vystoupili v jednu hodinu po poledni. Samotný vrchol je plato, na němž je malá skalka s kovovým bodem. Sestup jsme začali ve dvě hodiny a zpátky ke stanům jsme se dostali ve tři čtvrtě na pět.

Údolí vedoucí ke 4466 metrů vysokému  vrcholu Bazarduzu, který byl naším původním plánem, vrchol 4243 metrů vysokého Shahdagu před námi
Údolí vedoucí ke 4466 metrů vysokému vrcholu Bazarduzu, který byl naším původním plánem, vrchol 4243 metrů vysokého Shahdagu před námi (CLICK TO ENLARGE)

O den později jsem se vydal k vrcholu znovu s Petrosem a Marii, kteří měli o den dříve menší zdravotní problémy a výškovou nemoc, takže nemohli během prvního pokusu vystoupit na vrchol. Velkou část výstupu byla hustá mlha a orientovali jsme se pomocí GPS. V úvodní části jsme napřimili cestu prvního pokusu přímo skrz skály, která se nakonec ukázala celkem lehká. Na původní výstupovou trasu jsme se napojili ve výšce 3360 metrů. Na vrchol jsme se s pomocí GPS dostali ve tři čtvrtě na jedenáct, a stejně jako o den dříve jsme na něm zůstali přibližně hodinu. Během této hodiny se několikrát ukázalo okno v mlze, v němž byly krásně vidět okolní kavkazské vrcholy. Zpátky u stanů jsme byli ve čtvrt na tři.

Na cestě k našemu kempu
Na cestě k našemu kempu (CLICK TO ENLARGE)

Třetího září jsme se přesunuli zpátky do Quba, kde intenzivně pršelo, takže jsme místo prohlídky města rovnou pokračovali do přímořského střediska Nabram na pobřeží Kaspického moře. Na černé pláži jsme se šli koupat do černé vody dokud nezačala bouřka. S jejím začátkem jsme rychle opustili vodu a vrátili se do místa ubytování. Následující den jsme se přesunuli do Baku.

Strmé jižní svahy vrcholu Qizil Qaya
Strmé jižní svahy vrcholu Qizil Qaya (CLICK TO ENLARGE)

V Baku jsme si prohlédli staré město a zajeli na Yanar Dag, což je v překladu hora ohňů. Poté nás čekalo už jen letiště, let do Istanbulu, a přejezdu busem do Xanthi.

Jedna z mnoha fosilií, které jsme našli v horách
Jedna z mnoha fosilií, které jsme našli v horách (CLICK TO ENLARGE)

V Ázerbájdžánu je spousta krásných hor, řada památek, a také moderní města. Určitě stojí za návštěvu nejenom za horami, ale také za historií.

Na vrcholu 3726 metrů vysokého Qizil Qaya - zleva Elias, Petros, Giannis a Nikolaos
Na vrcholu 3726 metrů vysokého Qizil Qaya – zleva Elias, Petros, Giannis a Nikolaos (CLICK TO ENLARGE)

Nejvyšší vrchol Ázerbájdžánu - 4466 metrů vysoký Bazarduzu  - je na hranicích s Ruskem
Nejvyšší vrchol Ázerbájdžánu – 4466 metrů vysoký Bazarduzu  – je na hranicích s Ruskem (CLICK TO ENLARGE)

4243 metrů vysoký Shahdag
4243 metrů vysoký Shahdag (CLICK TO ENLARGE)

Během druhého pokusu o výstup na Qizil Qaya jsme zvolili přímější variantu
Během druhého pokusu o výstup na Qizil Qaya jsme zvolili přímější variantu (CLICK TO ENLARGE)

Vesnice Xinaliq pod námi
Vesnice Xinaliq pod námi (CLICK TO ENLARGE)

Plavání v Kaspickém moři na pláži Nabran
Plavání v Kaspickém moři na pláži Nabran (CLICK TO ENLARGE)

Stará část Baku
Stará část Baku (CLICK TO ENLARGE)

Baku
Baku (CLICK TO ENLARGE)

Jeden z divů Baku
Jeden z divů Baku (CLICK TO ENLARGE)

Realita v Baku
Realita v Baku (CLICK TO ENLARGE)

Baku v noci
Baku v noci (CLICK TO ENLARGE)