TuleniPasy.cz

Od září 2014 je hlavním informačním webem ke skialpinismu a freeridu v českém jazyce stránka TuleniPasy.cz. Zde budou nadále zveřejňovány obecné informace ke skialpu a zimním horským disciplínám, stejně jako upozornění na zajímavé akce, popřípadě anotace novinek.

Od podzimu 2018 ve zvýšené míře lyžujeme nejenom na lyžích G3 a K2, ale nově také na švýcarských lyžích DOWN.

Březnová lavina pod Voisthaler Hütte skončila dobře

Předpověď na víkend slibovala přiměřené počasí a tak nebyl důvod nevyrazit do bližších kopců na výlet. Nic nenasvědčovalo tomu, že by to měl být výlet jakkoliv speciální, byť bylo jasné, že to nebude „skialp s pivem a sluníčkem“ jako minulé víkendy. A také nic nenasvědčovalo tomu, jaký průser se má stát…

Přílišný optimismus ohledně lavin škodí zdraví

Meteosituace před výletem
Meteosituace před výletem

Předpověď počasí

Meteorologická situace nad Evropou byla mírně nepřehledná, předpovědi se lehce lišily. Od slabého sněžení až po skoro jasno, vítr kolem 30–40 km/h. Všechny předpovědi se ale shodovaly v zlepšující se tendenci. Lavinové nebezpečí bylo na stupni 2 s předpokladem rostoucí tendence na 3, horší situace byla předpovídána nad 1800 m a na JV svazích (díky větru foukajícímu od SZ). V zásadě přiměřené počasí pro plánovaný dvoudenní výlet.

Celkový pohled na údolí s chatou, tak jak ho bylo možné vidět až v neděli při návratu
Celkový pohled na údolí s chatou, tak jak ho bylo možné vidět až v neděli při návratu

Lavinová nehoda

Bohužel výlet skončil nečekaně lavinovou nehodou pod Voisthaler Hutte, ve výšce cca 1600 m, která jen shodou okolností neskončila tragicky.

Odtrh s přibližným vyznačením poloh obětí – foto z dalšího dne
Odtrh s přibližným vyznačením poloh obětí (foto z dalšího dne

Při zpětném hodnocení nehody je vidět, že se jedná o „klasický případ“, kdy přes několik varování došlo k jejich ignorování (či přehlédnutí) a to mělo málem tragické následky. Žádný z faktorů sám o sobě se nezdál být důvodem k přerušení tůry, ovšem jejich vzájemná kombinace nebyla jen díky notné dávce štěstí fatální.

Mapa místa nehody
Mapa místa nehody

Pozorování během tůry:

  • Silný vítr (v rozporu s předpovědí 80–100 km/h) způsobující zjevně transport sněhu
  • Zhoršená viditelnost (špatný přehled o terénu)
  • Slabé sněžení, počasí se nelepšilo
  • Od cca 1400 m viditelné důsledky oblevy (tvrdý zmrzlý povrch)
  • Místy nafoukaný deskovitý sníh lámající se pod lyžemi
  • Riziko nestability na rozhraní ledu a navátého sněhu

Jak probíhala záchrana
Jak probíhala záchrana

Před dosažením první chaty v údolí v cca polovině tůry se skupina dostala do ne zcela bezpečného terénu. Z toho důvodu traverzovala hlavně v levé straně svahu, aby nevstupovala do potenciálně nebezpečného terénu napravo (nafoukaný sníh). Ale i přesto došlo nad skupinou k čárovému odtrhu v délce cca 30–50 m, délka laviny odhadem 50 m, nános sněhu v místě nalezení postižených do 1.5 m.

Všichni tři členové skupiny byli stržení lavinou. První zasypán částečně (zhruba po pás), další dva zcela. Druhému se podařilo rukou si uvolnit dýchací cesty, třetí byl v hloubce cca 70 cm. Všichni byli vybaveni lavinovými komplety, stejně jako druhá náhodná skupina pohybující se nedaleko. Ta realizovala okamžitou záchranou akci a tím minimálně jednomu ze tří stržených skialpinistů zachránila život.

Poučení:

  • Vždy spojovat všechny faktory do celku. Jednotlivé faktory samy o sobě by nebyly kritické, ale analyzováním celku bylo možné nebezpečí rozpoznat.
  • Počasí se zhoršenou viditelností omezuje v neznámém terénu optimální volbu trasy a tím i možnost minimalizace rizika.
  • Skupina byla zasažena celá, při podezření na nebezpečí mělo dojít ke zvětšení rozestupů a zabránit tak stržení všech tří členů.
  • Z pohledu strategii redukce lavinového rizika bylo možné hrozící nebezpečí identifikovat.
  • Znát a dokázat v praxi realizovat bleskově a bez zaváhání kamarádskou záchranu.

Podobné články

Komentář

  1. Hanz - starší bruder - 26. březen 2009, 13:02 #

    Ahoj – můžeš prosím Petře uvést jak jste postupovali při záchraně dotyčného.. myslím, že by to mohlo celkem dost lidí zajímat..- ono nikdy není od věci připomenou si, co a jak dělat ( i když to člověk slýchává na školení o lavinách často) – občas se ve spěchu něco přehlédne a tak… spíš pro připomenutí..- ono i chybami se člověk učí. Díky Hanz

  2. PetrS. - 26. březen 2009, 15:11 #

    Zachrana dotycneho – lokalizace piepsem. Bylo zrejme, ze nebude nijak hluboko, nalezli jsme cepici a pak bez sondovani lopatou v podstate hned „napichli“ batoh.

    Po odhrabani batohu (lezel na brise) bylo treba zjistit, kde ma hlavu, coz neni tak jednoduche jak se muze zdat. Odhrabali jsme hlavu tak, aby mel volne dychaci cesty. Byl oblicejem dolu a v podstate nekomunikoval, mozna v te chvili byl i v lehkem bezvedomi. Jeden clovek mu drzel hlavu tak, aby nelezel oblicejem ve snehu, mohl dychat a kontroloval ho. Dalsi 2 hrabali a snazili se uvolnit ruce, nohy, telo.

    Nez se to povedlo, zacal komunikovat, zdal se byt bez zraneni. Za batoh jsme ho obratili, posadili. Byl v soku, klepal se jak ratlik. Dostal teply caj, hodili jsme pres nej dasli bundy a za nej batoh (foukalo).

    Po chvili (15–30min) byl schopen samostatne dojit na chatu (cca 100hm/20min), byt rozhodne nepripadala v uvahu zadna delsi cesta a byl celkem „pomuchlany“.

  3. Hanz - starší bruder - 27. březen 2009, 09:39 #

    Díky..- mám ještě jeden dotaz..

    Řešili jste zásah od horské služby?? – tedy volali jste o pomoc či ne?? a jestli ano.. tak kdy – jak probíhala komunikace (samotné volání o pomoc horské službě, odvolání záchrany po vyproštění zraněného a ujištní se o zdraví zasypaného)

    Je mi jasné, že jste byli na místě a měli vybavení pro lokalizaci, vyhrabání – ale v rámci pak ošetření zraněného… co kdyby měl závažnější zranění, to přeci nemohlo být zcela jasné při samotném pádu laviny.

    čau Hanz

  4. PetrS. - 29. březen 2009, 01:40 #

    Na miste nebyl signal a cesta do udoli by byla na dlouho. Pocasi podle me neumoznovalo nasazeni vrtulniku (silny vitr). Nic jineho nez kamaradska pomoc nebylo mozne. Takze jsme nikoho nekontaktovali.

  5. Jaroslav Všetička - 10. duben 2009, 12:08 #

    Ahoj Petře

    Máš naprostou pravdu s tím spojováním jednotlivých aspektů do celkového hodnocení rizika. Kolikrát to vypadá dobře, ale když se pak podělá víc věcí najednou (a ono se většinou podělá)může to skončit hodně blbě. Každopádně jsem rád, že jsou všichni v pořádku. Bez kompletní lavinové výbavy a okamžité reakci ostatních členů to mohlo dopadnout hůř. Myslím, že já osobně ještě nemám takové zkušenosti jako vy takže je dobré to tady všechno číst…díky

    všeťa

Pište prosím slušně, s diakritikou a k věci. Dodržujte pravidla a využijte možnosti formátování uvedená pod formulářem.

 

Pravidla a možnosti formátování

  • Nepoužívejte HTML značky, blog podporuje sexy formátování texy. Například nový odstavec získáte 2x odřádkováním, citace započněte znakem ">", odkaz: "text odkazu":odkaz, **tučně**, *kurzíva*
  • Adresy začínající na http:// budou automaticky převedeny na odkazy
  • Jediné dvě povinné položky formuláře jsou Jméno a zpráva
  • Na předchozí komentáře odkazujte zápisem [2]
|
 

Hledání na webu

Co se chystá

Důležité

Významné výlety

Poslední odkazy

Poslední komentáře

Naše kopce na summitpost.org

 
 
160x600afil-awards.jpg
ladiran-160x600.jpg