Tatranské lezecké klasiky na jaře 2016

Je konec jara a z důvodů mého menšího pádu na našich skalkách u nás za barákem, se stále nemůžeme donutit a odjet do Vysokých Tater. Jenže nastává změna v podobě třídenního okna a není jiná možnost, než odjet jako kulhající mršina! Na Chatu pod Rysmi (2250 m) chodím skoro desátým rokem a pokaždé, co procházím okolo hřebínku Žabího koňa si představují, jako to je být tam na hraně. Dvakrát nás z tama již odneslo počasí pod nástupem, ale tento víkend to vypadá dobře.

Plesujeme

Do Tater dojíždíme jak je naším zvykem po práci a nejlépe v ranncíh hodinách následujícího dne. Nechce se nám nic vymýšlet, a tak skáčeme do našich spacáků přímo na parkovišti za auto. Dáme jedno pěnivé na spaní a ztrácíme se.

5.00 h je čas vyjít než dojdou vymahači
5.00 h je čas vyjít než dojdou vymahači

Krásný výstup pětkovou Štáflovkou

Okolo 5.00 hodiny ráno nás již budí první přijíždějící auto. Dáme kašičky a odcházíme směr Mengusovská dolina. Na dnešní rozlezení si vybíráme klasiku a to Štáflovka (V) v jižní stěně Volie veže.

Na magistrále již paprsky žhnou

Jak to bývá, jsme rozbití jak hračky, a proto náš postup pod stěnu není žádná hitparáda. Před sedmou hodinou se rozhodujeme ještě zastavit na Popradském. Dáme kávičku a koláč a jde se dál. Za další dvě hodinky stojíme navázání pod naší dnešní cestou. Vzhledem k tomu, že tento výlet polezu jen s jednou nohou, má Jeňa přednost vrchního tahače výletu. Vzhledem k jeho rozlezenosti z našich skalek mu první dvě délky nedělají žádný problém a již stojíme na široké polici. Třetí délku nakonec po zvážení výtahnu já, ale je to opravdu choďák. Holt, je to klasika a na tu se nešahá! (a to je dobře).

U Žabích ples
U Žabích ples

Poslední plotnovitá délka je krásný rajbas, ale místy s velkými puklinami, takže žádný velký problém. Poslední délka na vrchol již navazuje na naší známou hranu (Južné Žebro) a na oběd jsme na našem vrcholu. Opět pohledy, které sice známe, ale které neomrzí! Něco pojíme a slaňujeme zpět k batohům. Jsme celkem unavení a rozhodujeme se přejít k Viktorovi na chatu a pořádně odpočinout.

Náš celoroční velký pomocník: http://meteo.hzs.sk/vdv.php?p=1
Děkujeme moc: https://www.hzs.sk/
Náš celoroční velký pomocník: meteo.hzs.sk Děkujeme moc: HZS.sk

To se i celkem daří, jelikož dnešní pivo opravdu stojí za starou belu. Vychutnáme západ slunce na Rysech a jdeme na nás celkem brzo spát. Sponzorství se oplácí, VIP kamna jsou opravdovou lahůdkou.

Pod vežou

Trojková klasika na Žabí koň

Ráno vstáváme hned s personálem, něco málo posnídáme a v plné polní scházíme pod řetězy. Zde necháme naše batohy a s materiálem lezeme na dnešní nástup. Cíl je již jasný Žabí koň (III).
Krásna, ostrá, vzdušná hřebínková klasika (ještě by k ní šlo vymyslet mnoho nej). Počasí dnes bude držet. Bezvětří a sluníčko se již do nás pěkně opírá. Jelikož na této trase je celkem těsno, tak pospícháme, ať jsme první a užíváme si volnosti na této cestě. Dolez na první štand (slanění), je celkem zajímavá obtížnost bez jištění, doplněná místy sněhem a sutí. Před slaněním na hranu, začne trochu foukat a Jeňa se chvilku nachází na Slovensku a pak zase v Polsku!

Chodníčkem pěkně pod nástup

Nakonec založí štand a slaňuji za ním. Přichází další délka, místní lahůdka v podobě plotny. Jelikož je již krásně nahřátá, je její přelez bez problému a my si poprvé může osedlat tuto hranu. Je to opravdu krásný pocit mít na obě strany takové pohledy směrem dolů. Třetí délka a asi klíčové místo kdy se nalézá ze Slovenska oblézá hrana do Polska a pak zpět. V místě, kde je dobré zabrat, někdo zanechal jeden betonový friend, takže velká pomoc pro hlavu.

První délka

Další dvě délky jsou již bez problému a po chvilce již stojíme na vrcholu. Plácáme se a kocháme se dalšími/novými rozhledy. Za námi již vidíme další dvě dvojce, tak spojíme naše Beal-kamarády a na jedno slanění sjíždíme až na trávu a po chodníčku dojdeme až k našim batohům. Nechce se nám jít do další cesty, potřebujem vstřebat tento zážitek. Uléháme na kousku trávy, co nestihli spásnout místní teréní kozy, kocháme se, usínáme… Je krásné léto…Tatranské… DĚKUJEME!

Jeňa na druhém štandu – slušná police
Jeňa na druhém štandu – slušná police

Do trojky to dnes donese i mrzák
Do trojky to dnes donese i mrzák

Závěrečná plotýnka

Vrcholová kancelář

Czarny staw/Morksie okie

Pohled na štrúdl na Rysech

Vysoká a Mengusovka

Žabí koň

Zajímavý sněhový přechod

Příprava před slaněním

Jeňa slaňuje na první štand

Nakloněná plotnička na první délce

Štandujeme

Jeňa hrana

Bílé fleky – vzpomínka na slabou zimu
Bílé fleky – vzpomínka na slabou zimu

Jeňa na štandu pod vrcholem