Předvelikonoční skialpování za polárním kruhem ve Švédsku

V týdnu od 14. do 20. dubna 2014 jsme se vydali ve smíšené čtyřčlenné česko-švédské (Jan, Martina, Lenka a palič) daleko vysoko za polární kruh do Švédska. Naším cílem bylo pojezdit na skialpech v oblasti nejvyšší vrcholu Kebnekaise (2106 m). Nakonec celý výlet dopadnul trochu jinak, než bylo původně plánováno a na lyžích jsme pojezdili dohromady šest dnů jak ve Švédsku, tak Norsku. Na nejvyšší místa Švédska Kebnekaise – Sydtoppen (2106 m) a Nordtoppen (2097m) – jsme se kvůli počasí nedostali.

Relaxace ve společenské místnosti chaty Kebnekaise - motivační horské foto nemá chybu
Relaxace ve společenské místnosti chaty Kebnekaise – motivační horské foto nemá chybu (CLICK TO ENLARGE)

Zatímco Jan a Martina přijeli do Kiruny vlakem, my jsme přiletěli večerním letadlem z Prahy přes Stockholm. Další den ráno jsme všichni pokračovali autobusem do koncové stanice Nikkaloukta, která je nástupním místem do oblasti Kebnekaise. Z Nikkaloukty nás čekalo přibližně 19 km víceméně po rovině (včetně přechodu velkého jezera) k chatě Kebnekaise v krásném počasí a silném větru. Vzhledem k charakteru terénu nemělo smysl ani nasazovat stoupací pásy s výjimkou závěrečných pár set metrů k chatě.

Údolím Darfálvággi k chatě Tarfalastugan procházíme pod trochu unaveným letním mostem
Údolím Darfálvággi k chatě Tarfalastugan procházíme pod trochu unaveným letním mostem (CLICK TO ENLARGE)

Sněhové podmínky a počasí bylo letos v dubnu poněkud tristní a předpověď na www.mountain-forecast.com vycházela velmi přesně. To znamená, že úplně v údolí bylo viditelnost slušná nebo bylo dokonce jasno typu „plech“, ale s rostoucí nadmořskou výškou houstla mlha a oblačnost. Na nejvyšším vrcholu Švédska jsme tak s lyžemi nebyli, neboť jsme ho ani jednou neviděli. Pojezdili jsme různé zajímavé (pěkný sklon a proměnlivý sníh) svahy, zašli nahlédnout do bočních údolí, apod. Obvyklé spousty prachového sněhu a tím i ideální podmínky na švédský heliskiing se v době našeho pobytu v oblasti bohužel nekonaly. Velmi silný vítr a poměrně vysoké teploty udělaly své, což dokumentují i fotografie.

Lyžování v údolí Darfálvággi, sníh z okolních svahů zmizel díky silnému větru
Lyžování v údolí Darfálvággi, sníh z okolních svahů zmizel díky silnému větru (CLICK TO ENLARGE)

Z Kebnekaise jsme se přesunuli zpět do Kiruny, kde na nás čekala půjčená Škoda Yeti 4×4. Na rozdíl od většiny místních jsme měli klasické zimní pneumatiky, žádné hřeby. Přejeli jsme nejprve do Abiska, kde si mužská část výletníků navečer vyšlápla na hřeben v oblasti lyžařského střediska. Zatímco u jezera byl vítr snesitelný, v oblasti hřebene už to byla spíše vichřice. Nahoře jsme se zdrželi řádově desítky vteřin, sundali pásy a jeli rychle dolů. Dámy mezitím v rámci dlouhé procházky prošly vše okolo.

Výstup na planinu pod vrcholem Kebnetjakka s výhledem do dálky směrem k civilizaci Nikkaloukta
Výstup na planinu pod vrcholem Kebnetjakka s výhledem do dálky směrem k civilizaci Nikkaloukta (CLICK TO ENLARGE)

Z Abiska jsme další den zamířili do dalšího (nejenom) freeridového střediska Björkliden, které je stejně jako Abisko tesně nad jezerem Torneträsk. U dolní stanice pršelo mírně a stejně tak vítr byl akceptovatelný. Po kontrole na www.snow-forecast.com to vypadalo, že nahoře bude snežit a vítr bude dost silný. Uvěřili jsme předpovědi (nahoru jsme v mlze neviděli) a vrhli se na dopolední lyžování.

Sjezd zpátky k chatě Kebnekaise
Sjezd zpátky k chatě Kebnekaise (CLICK TO ENLARGE)

Vzhledem k nízké viditelnosti v horní části jsme jezdili jen po sjezdovkách a v jejich blízkém okolí, kde se dalo ještě jakžtakž orientovat. Nahoře navíc nesněžilo, ale velmi intenzivně pršelo. Sníh byl tak úplně prolitý vodou, a adekvátně těžký. Ani jednoho z nás do té doby nenapadlo, že je možné v polovině dubna vysoko nad polárních kruhem důkladně zmoknout. Stalo se.

Lenka na svazích nad chatou Kebnekaise
Lenka na svazích nad chatou Kebnekaise (CLICK TO ENLARGE)

Z Björklidenu jsme zamířili přes kopce (a kolem dalších lyžařských středisek) do Norska v oblasti Narviku. Není třeba zdůrazňovat, že většina tohoto přesunu Škodou Yeti byla v hustém dešti. Ve švédské části našeho jarního výletu jsme každý den dobře zalyžovali, akorát počasí a sněhové podmínky nedovolily sjezdy z vrcholů, které by byly podstatně zajímavější. Škoda nevyzpytatelnosti počasí, když asi týden po našem návratu domů, napadlo i v Kiruně asi 30 cm čerstvého prašanu – o to více na horách.

Lenka v dolní části sjezdu k chatě Kenbekaise
Lenka v dolní části sjezdu k chatě Kenbekaise (CLICK TO ENLARGE)

Spousta pulek v oblasti chaty Kebnekaise
Spousta pulek v oblasti chaty Kebnekaise (CLICK TO ENLARGE)

V dolině je jasno, ale nejvyšší vrcholy permanentně pokrývá hustá mlha
V dolině je jasno, ale nejvyšší vrcholy permanentně pokrývá hustá mlha (CLICK TO ENLARGE)

Martina to přes jezero vzala pěšky s výbavou komplet na zádech
Martina to přes jezero vzala pěšky s výbavou komplet na zádech (CLICK TO ENLARGE)

Zpátky do civilizace podél vody
Zpátky do civilizace podél vody (CLICK TO ENLARGE)

Přijíždíme do Abiska, přímo nad cestou je freeridové lyžařské středisko
Přijíždíme do Abiska, přímo nad cestou je freeridové lyžařské středisko (CLICK TO ENLARGE)

Jan stoupá vysoko nad zamrznuté jezero
Jan stoupá vysoko nad zamrznuté jezero (CLICK TO ENLARGE)

Brána Národního parku Abisko ze svahů lyžařského střediska
Brána Národního parku Abisko ze svahů lyžařského střediska (CLICK TO ENLARGE)

Jan sjíždí v silném větru v oblasti Abiska
Jan sjíždí v silném větru v oblasti Abiska (CLICK TO ENLARGE)

Západ slunce nad zamrzlým jezerem, sníh byl odfoukán silným větrem
Západ slunce nad zamrzlým jezerem, sníh byl odfoukán silným větrem (CLICK TO ENLARGE)

Martina s Lenkou při odjezdu z Abiska, míříme do norského Narviku
Martina s Lenkou při odjezdu z Abiska, míříme do norského Narviku (CLICK TO ENLARGE)