VKV 2017 - od rozhledny Súkenická po hřebenu přes Kotlovou na Dušnou a do Jablůnky

Slunečná sobota 28. května 2017 přímo vybízela k návštěvě dalších vrcholů VKV 2017, aneb Vrchařské koruny Valašska. Hřeben Vsackých Beskyd (dříve také Vsetínské vrchy) se zdál být ideálním. Do VKV 2017 jsou v tomto roce zařazeny rozhledna Súkenická (953 m) a Kotlová sedlo (820 m). Aby toho nebylo málo, tak i zbytek hřebenovky na Dušnou stojí za to.

Cestou do Velkých Karlovic stojí za krátké zastavení k vodnímu občerstvení Balaton mezi Novým Hrozenkovem a Karolinkou
Cestou do Velkých Karlovic stojí za krátké zastavení k vodnímu občerstvení Balaton mezi Novým Hrozenkovem a Karolinkou

Sobota je tropickým dnem a každý kousek jízdy na kole ve stínu je vítán. Z Jablůnky se jede pěkně ve stínu podél Bečvy po Ratibořský most, za kterým se najíždí na cyklostezku Bečva. Od Ratibořského mostu až za Velké Karlovice má cyklostezka podklad asfaltový nebo dlážděný, takže je vhodná i na silniční žiletky. Pokud by žiletkářům nevadil velmi silný provoz v některých místech, kde se kromě cyklistů vyskytují bruslaři, pěšáci, a doprovod psů.

Umělé jezírko u Ladova pramene, tady se začíná výrazněji stoupat do kopce
Umělé jezírko u Ladova pramene, tady se začíná výrazněji stoupat do kopce

V Janové je vhodné odbočit vlevo a po „původní“ značené cyklostezce úzkou stezkou po břehu Bečvy projet směrem k vsi Hovězí k napojení na asfalt. Zadem se přes Hovězí, Huslenky, Halenkov a Nový Hrozenkov dojede rychle k vodní nádrži Balaton mezi Novým Hrozenkovem a Karolinkou. Tady určitě stojí za to se zastavit vykoupat, případně občerstvit v nedávno postaveném areálu.

953 metrů nad mořem - rozhledna Súkenická
953 metrů nad mořem – rozhledna Súkenická

Po břehu Bečvy se dojíždí k ústí údolí Pluskoveček, odkud se pokračuje podél hlavní silnice Velkými Karlovicemi až ke Ski areálu Razula. Odtud se odbočuje k výjezdu údolím potoka Velká Hanzlůvka na hřeben Vsackých Beskyd. Cesta údolím pěkně ubíhá mírným stoupáním až k rozcestníku Ladův pramen, u něhož je i menší umělé jezírko. Od Ladova pramenu k rozcestníku Pod Vysokou cesta místy stoupá dost strmě, takže ke slovu přichází velmi lehké převody.

Výhled z hřebene Vsackých Beskyd směrem na východ
Výhled z hřebene Vsackých Beskyd směrem na východ

Od rozcestníku Pod Vysokou až po hřeben v oblasti Nad Třeštíkem vede cesta víceméně po vrstevnici východními a jižními svahy nejvyššího vrcholu Vsackých Beskyd – Vysoká (1024 m). K Třeštíku následuje rychlý sjezd a potom stoupání po žluté turistické značce lesem vedle lyžařského svahu k horskému hotelu Súkenická. V zatáčce při nájezdu do lesa jsem na pár metrů slezl z kola, nějak se mi to nepodařilo vyjet. Zbytek výjezdu k hotelu a poté i k rozhledně Súkenická (953 m) je pohodový. U paty rozhledny výhledy nejsou žádné, k nim je potřeba vylézt nad hranici vrcholů okolních stromů.

Nejvyšší vrchol Vsackých Beskyd - 1024 metrů vysoká Vysoká, od Súkenické je to na tlačení kola do kopce
Nejvyšší vrchol Vsackých Beskyd – 1024 metrů vysoká Vysoká, od Súkenické je to na tlačení kola do kopce

Od rozhledny je krásný sjezd po žluté k Třeštíku, za kterým se stoupá k výjezdu z lesa Nad Třeštíkem. Odtud to bude čistě hřebenovka Vsackých Beskyd s první zastávkou hned na nejvyšším kopci – Vysoká (1024 m). Úvodní část se dá na kole bez problémů vyjet, ale výše přichází na řadu tlačení. Povyražením může být odbočka na sever se sestupem asi 70 výškových metrů k pramenu Rožnovské Bečvy. Na samotné Vysoké je kromě vrcholové knihy ve značném stupni rozkladu turistický přístřešek.

Pohled zpátky na Vysokou - doprava dolů vede cesta dolů do údolí potoka Velká Hanzlůvka
Pohled zpátky na Vysokou – doprava dolů vede cesta dolů do údolí potoka Velká Hanzlůvka

Z Vysoké je poměrně strmý přímý sjezd až po odbočku na cyklostezku do údolí potoka Velká Hanzlůvka. Krátce je tady díky menší louce viditelný při pohledu zpět masív Vysoké. S minimálními výhledy pokračuje hřebenovka lesem až k usedlostem v oblasti Benešky, kde jsou až po Pálenici výborné výhledy. Navíc, na jižně orientovaných loukách se tady pasou krávy – asi na jediném místě hřebene Vsackých Beskych.

Hřeben Vsackých Beskyd je místy důkladně vyčištěn od stromů
Hřeben Vsackých Beskyd je místy důkladně vyčištěn od stromů

Za Pálenicí vede lesní hřebenovka na Kotlovou (869 m), jejíž vrchol není nijak označen. Do VKV 2017 proto patří až Kotlová sedlo (820 m), kde je kousek od sedla stylová dřevěnice s občerstvením. Určitě stojí za zastávku. Zatímco jsem pil nealkoholické pivo, tak i přes brzké popolední hodiny tady byla řada „turistů“ a štamgastů, u nichž to vypadalo na delší alkoholový víceboj.

Výhled na hřeben Javorníků s minimálním převýšením v rámci celého hřebene
Výhled na hřeben Javorníků s minimálním převýšením v rámci celého hřebene

Po občerstvení je na hřebenovce dalším významným bodem Soláň s vyhlídkami na nejvyšší vrcholy Beskyd. Ze Soláně se sjíždí do sedla Čarták, aby se po chvíli opět najelo do lesa. Zalesněná hřebenovka je občas přerušována důkladně vysekanými úseky lesa, které nabízejí daleké vyhlídky. Dojíždím k rozcestníku Vsacká Tanečnice, odkud se hřebenovka stáčí přímo na jih. Po chvíli odbočuje opět západním směrem a přes Beskyd (892 m), Skálí (850 m) se dojíždí na kótu 835 metrů s dobrou vyhlídkou na sever. Jediným výrazným přerušením lesního porostu je vedení VKV 220 kV u turistického rozcestníku Lušovka.

Benešky - doprava vede sjezd do Miloňova
Benešky – doprava vede sjezd do Miloňova

Na Ptáčnici (830 m) už toho moc nezbývá, a u ní se hřeben stáčí opět k jihu, aby se po přibližně kilometru vyjelo z lesa u chaty Vsacký Cáb. Odtud už je potřeba dávat pozor na auta, neboť krásný sjezd šotolinovou silnicí je místy velmi rychlý, a auto v protisměru by mohlo nejenom nepříjemně překvapit. Na čistý asfalt se najíždí na Dušné – rozcestí Vsacký Cáb. Po krátkém asfaltovém úseku se pod Dušnou odbočuje doprava podél budov zemědělského družstva k mírnému stoupání k vysílači. Výhledy jsou odtud parádní na všechny strany.

Pohled zpátky v oblasti na Pálenici - výška 870 metrů
Pohled zpátky v oblasti na Pálenici – výška 870 metrů

Objíždí se celé údolí Růžďky, když se před rozcestníkem Nad Kotrly odbočuje směrem na Vlčici (606 m). Před Vlčicí je nutné odbočit vlevo dále po hřebeni, než se nechat svézt rychlým sjezdem do údolí Lýkového potoka v Jablůnce. Po výjezdu z lesa jsou krásné panoramatické výhledy do velké dálky. U kóty 569 metrů začíná závěrečný sjezd po šotolinové a níže asfaltové silnici do Jablůnky. Stejně jako v úseku Vsacký Cáb – rozcestí u Dušné, tak i tady je vhodné to nenapálit naplno, neboť do usedlostí a chat je o víkendu poměrně čilý provoz aut.

Na Pálenici - na protěšjím hřebenu je patrné lyžařské středisko Kasárna na Javorníkách
Na Pálenici – na protěšjím hřebenu je patrné lyžařské středisko Kasárna na Javorníkách

Shrnutí:
Podle zvoleného tempa a počtu zastávek na vyhlídky se jedná o krásný více než půldenní okruh.
Okruh má délku 91,22 km a převýšení 1870 metrů pod mapy.cz (SportsTracker 90,69 km a převýšení 2270 m), čas 5:44 h

Výhled z hřebene Vsackých Beskyd na Čertův Mlýn a Kněhyni
Výhled z hřebene Vsackých Beskyd na Čertův Mlýn a Kněhyni

V sedle pod Kotlovou
V sedle pod Kotlovou

Ačkoliv je těsně po sobotním poledni, řada tzv. turistů už má u občerstvení v dřevěnici nedaleko sedla pod Kotlovou dost
Ačkoliv je těsně po sobotním poledni, řada tzv. turistů už má u občerstvení v dřevěnici nedaleko sedla pod Kotlovou dost

Nad Soláněm je krásný výhled na Beskydy - uprostřed Čertův Mlýn a Kněhyně, více vpravo Smrk a úplně nejdále vpravo Lysá Hora
Nad Soláněm je krásný výhled na Beskydy – uprostřed Čertův Mlýn a Kněhyně, více vpravo Smrk a úplně nejdále vpravo Lysá Hora

Další vrchol na hřebenovce Vsackých Beskyd - 900 metrů vysoká Vsacká Tanečnice
Další vrchol na hřebenovce Vsackých Beskyd – 900 metrů vysoká Vsacká Tanečnice

Na hřebenu mezi Vsackou Tanečnicí a Ptáčnicí (830 m)
Na hřebenu mezi Vsackou Tanečnicí a Ptáčnicí (830 m)

Ptáčnice - hustota turistických cedulí je tady vysoká
Ptáčnice – hustota turistických cedulí je tady vysoká

Výhled na Dušnou

Ukázkový kopcovitý terén v oblasti Dušné
Ukázkový kopcovitý terén v oblasti Dušné

Pohled zpátky směrem k Dušné v oblasti Nad Kotrly
Pohled zpátky směrem k Dušné v oblasti Nad Kotrly

Okolí Růžďky

Za normálních zim jsem tady jezdíval na běžkách

Hřeben nad Jablůnkou

Začátek sjezdu z hřebene, v přímém směru leží za lesem Vsetín
Začátek sjezdu z hřebene, v přímém směru leží za lesem Vsetín