Testování stability sněhové pokrývky je jednou z nejdůležitějších činností před samotným sjezdem ve volném terénu. Kromě nejvíce známých testů jako je zjištění sněhového profilu, klouzavý blok, Norská sonda a další, je možné použít i některý z aktivních testů přímo zatěžujících svah, který se má sjíždět. Asi nejlepším aktivním testem je zatížení svahu hmotou o hmotnosti a velikosti přesahující lyžaře – utržení převěje, spuštění sněhové koule, apod. Jak to správně provést je popsáno níže a ukázáno na fotkách z výletu Pyreneje 2008 – skialpinismus zalitý sluncem.
Situace v údolí pod Pic Negre d’Envalira (2824 m) v Andoře:
1. Samovolně uvolněná den stará desková lavina z navátého a špatné
usazeného sněhu, 2. Bezpečný dopolední sjezd skupiny tří místních
skialpinistů, 3. Samovolná lavina z mokrého sněhu s bodovým
odtrhem
Alexej Maleinov: Vysokohorské lyžovanie, vydalo Riaditelstvo pre
cestovný ruch pri povereníctve dopravy v Bratislave, 1952 (překlad Albert
Brnčal):
„Ak chceme sostupovať na podozrivom svahu, robíme to tak, že úmyselne
odvalíme menší previs a spustíme skalnú lavínu, ktorá strhne snehovú
lavínu.“
Stav sněhové pokrývky v každém místě je závislý na mnoha proměnných od počasí přes orientaci svahu, tvaru a povrchu terénu, převládajícím směru větru a možnosti usazování sněhu, sklonu svahu, atd. Zjištění stability sněhové pokrývky na svahu tak není vůbec jednoduché a i když zvolíte místo testu podle nejlepšího vědomí a svědomí, může se snadno stát, že jen pár metrů testu má svah úplně odlišné vlastnosti a lyžař při jeho zatížení spustí lavinu.
Chuckie poprvé boří lopatu do sněhu k pokusu o uvolnění malé
převěje z hřebene ve výšce 2724 metrů
UPOZORNĚNÍ 1: Pohyb v zimním horském terénu je potenciálně velmi nebezpečný, a každý je povinen se v něm chovat s ohledem na co nejvyšší bezpečnost vlastní i ostatních členů skupiny. Následující řádky jsou určeny zkušeným skialpinistům, začátečníci mohou uvedené zkoušet jenom pod dohledem. Autor nenese žádnou odpovědnost za nesprávné použití stejně jako za podcenění aktuálního nebezpečí v místě testování.
UPOZORNĚNÍ 2: Za nepříznivých okolností je vhodné výlet zrušit nebo zůstat rovnou na chatě.
Celková situace s vrcholem Pic Negre d’Envalira (2824 m)
v pozadí
„Prvním pravidlem bezpečného lyžování je, pokud Váš kolega chce jet první, ať jede“ Brad Meiklejohn
Naříznutí utemovaného sněhu z boku v podání Chuckieho
Test sněhové stability pomocí utržení převěje poprvé podrobně popsal guru lavinové problematiky pro lyžaře Bruce Tremper v časopise The Avalanche Review, VOL. 13, No. 2, December 1994. Na Internetu je popis testu uveden na webu Avalanche.org jako CORNICE TESTS (5 SEC. – 3 MINUTES by Bruce Tremper), stejně jako v základní knize věnované problematice lavin pro skialpinisty – Bruce Tremper, Staying Alive in Avalanche Terrain, The Mountaineers Books, Seventh Printing, Seattle 2007.
Pohled zpátky do údolí lyžařského střediska, Veronika pozorně
sleduje Chuckieho počínání
Utržení převěje je na první pohled velmi nebezpečný test, nicméně v praxi často používaný. Převěj je dobrou přírodní bombou. Je potřeba najít převěj, která má hmotnost větší než člověk (nejlépe několikanásobek) a pokusit se ji uvolnit na svah. Stabilitu svahu výborně prokáže převěj velikosti lednice nebo malého auta. Čím menší je převěj, tím méně prokazatelný je tento test. Sníh je možné zkopnout, odkopat lopatou, odříznout pilou a/nebo použít rep šňůru s uzlíky po 30cm pro odříznutí stejně jako u testu klouzavý blok.
Místo převěje se podařilo uvolnit jen menší kusy sněhu ve formě
hrud, tady letí část z nich do údolí
Celkem velký objem sněhu je tak možné uříznout za méně než pět minut. Tento test je nejlepší s čerstvými ne moc rozsáhlými převějemi a zhoršuje se se staršími, tvrdými a rozsáhlými převějemi. Lano k zajištění spouštěče se musí použít vždy při podezření na velkou pravděpodobnost ujetí velkého objemu sněhu nebo při možném pohybu na samotné převěji.
Uvolnění dalšího sněhového bloku
Pozor na to, že převěje se mohou uvolňovat daleko od hrany (dávný fatální silvestrovský pád dvou skialpinistů na Ďumbieru, kteří se příliš přiblížili okraji převěje). Další možností je hodit na svah těžké kameny (pokud nějaké jsou náhodou nad sněhem a volné).
Zkopnutí bloku ze svahu
Nejzábavnější ale může být vytvoření velké sněhové koule na sněhuláka na hřebenu a její spuštění svahem dolů. Může se najednou účastnit více výletníku a spojit to v soutěž, kdo co nejrychleji vytvoří velkou kouli a nebo která koule utrhne více sněhu na svahu. Tímto způsobem je možné získat bezpečný svah pro sjezd při nestabilních podmínkách – tím, že na svah spustíme lavinu. Pozor, předem je nutné se ujistit, že na svahu pod převějí, stejně jako v místě možného dojezdu laviny, nikdo není.
Chuckie a Veronika sledují, co se svahem udělal uvolněný
sněhový blok
Výhody a nevýhody:
+ pravděpodobně nejlepší test svahu bez použití výbušnin
+ snadná interpretace
– velmi nebezpečný při špatném provedení
– malé převěje nezpůsobí dostatečnou zátěž svahu pro spolehlivý
test
– převěje nejsou vždy k dispozici nebo jejich uvolnění je
z nějakého důvodu nemožné
Vyčištěno, nebezpečí pominulo
Další svah po spuštění první malé testovací sněhové
kuličky
Malá koule letí svahem dolů
Výsledek pádu o něco větší sněhové koule, ze širokého pruhu svahu
ujela povrchová měkká mokrá vrstva sněhu
Chuckie se chystá ke sjezdu vyčištěným svahem
Nájezd do svahu k prvnímu oblouku
První oblouk byl bokem od vyčištěného svahu, takže v těžkém
mokrém sněhu
Níže byl podklad tvrdší, oblouky se krásně řezaly
Závěrečný oblouk pod námi strženými lavinkami
Zpátky na hřeben se nejlépe stoupalo lavinovým nánosem
Výhled z laviniště na Pic Negre d’Envalira
Lavinka a dole naše stopy po výjezdu z ní
hned bych se vrátil na ty kopce.. tu červenou ceduli Danger mám pořád hrdě vystavenonu v garáži jako trofej z cesty! :D A ten krýgl který jsem čorl v andoře je už rozflákaný. Jinak kupodivu i když se jelo chvíli laviništěm mezi kusy sněhu, nebyl to až takový problém, protože byl dost naměklý.. To jen k doplnění
Užitočný príspevok od expedičného bugaltera Paliča!
Pre kondične zdatných lyžiarskych turistov navrhujem ešte zlepšovák: nosiť pre každý prípad nejaký lavínový aktivátor priamo v príručnej batožine. T.j. pribaliť si do ruksaku kameň vhodnej veľkosti. Jednak sa tým zhodnotí tréningový proces a hlavne nebude na vrchole potrebné hľadať voľné kamene alebo detinsky stavať snehuliaka. O príjemnom pocite pri lyžovaní s následným pocitom ľahkého ruksaka snáď nemusím hovoriť.
Ďalším zlepšovákom je napríklad použitie tzv. recyklovateľného predjazdca. Recyklovateľným predjazdcom môže byť firgurína s hmotnosťou cca 120 kg vyrobená kvôli odolnosti zo zliatiny titánu a irídia. Predjazdca spustíme dole svahom a pomocou ovládacích lán ho donútime spraviť niekoľko razantných oblúkov a zabrzdení. V prípade, že sa lavína nespustí, môžeme si užívať lyžovačku v prašane (to ak sme na Aljaške) alebo ľadovej kruste (v Tatrách). Dola si vyzdvihneme predjazdca a spokojní pokračujeme ďalej.
Zatiaľ nemám doriešenú prepravu predjazdca – zrejme bude potrebné postupovať podľa prvého zlepšováku (tj. pribalíme do príručnej batožiny). Ďalšou drobnou nevýhodou je predpokladaná vysoká obstarávacia cena predjazdca (dôvodoom je použitie zlatiny titánu a irídia).
:D cheche.. Rád ti s tím pomůžu Matuši, jako nezaměstnaný jsem ochotný dělat už cokoli. Možná další variandou odzkoušení svahu by bylo pomocí násady lopaty nebo lav.sondy udělat hlubokou díru do které by se vhodila menší třaskavina (asi tak 0,5 kg nitroglycerinu) která by případné lavinky určitě odhalila. Zde jsou hodnoty které nitroglycerin vykazuje:
Energie výbuchu: 6060 kJ/kg (1 450 kcal/kg)
Detonační rychlost: 7 700 m/s pro kapalinu a až 9 000 m/s pro pevný nitroglycerin
Objem spalných plynů: 715 l/kg
Teplota exploze: 3 100 °C
Podle uvedených hodnot je zřejmé, že by to požadovaný učinek určitě mělo!
…já sem TAK RÁDA chodim!Páč se vždy dovim tolik užitečných věcí…odteď radim(ne Radim)nosit krom kamene,předjezdce a nitroglycerinu i plavky.Horám zdar a horalům zvlášť.Káča