V únoru 2012 jsme vyjeli za skialpinismem do Libanonu – Ski the Mountains of Lebanon 2012 – přehled výsledků. Co a jak je potřeba brát v úvahu při cestování natěžko (velký batoh, lyže, skelety, atd.) z bejrútského letiště do různých horských oblastí Libanonu, je shrnuto tady.
Nakládání lyží ve Faraya village
Základním pravidlem je, že místní dopravní služby nejsou úplně připraveny na převoz lyží a sportovního vybavení obecně. V Bejrútu by se to dalo pochopit, když i v zimě jsou teploty klidně kolem dvaceti stupňů nad nulou a dvou a půl tisícové zasněžené vrcholy viditelné z bejrútských pláží jsou pro většinu obyvatel Bejrútu neskutečně daleko.
Sice jsme u nejpopulárnějšího libanonského lyžařského střediska,
ale řidiči mají s lyžemi evidentně problém
Na bejrútské letiště se většinou přilétá nad ránem, kdy je nejlepší možností si předobjednat taxi nebo odchytit někoho přímo na letišti. V rámci aklimatizace na místní kuchyni je vřele doporučitelné zůstat aspoň část dne v Bejrútu. Odpoledne potom může následovat přesun kdekoliv do hor. Pozor ale na předpověď počasí, kdy jeden den může být ve výšce 2000 metrů kolem 5–10 stupňů nad nulou a silnice jsou bez sněhu, a druhý den ráno může být pod nulou a na silnici 40 cm sněhu.
Magnetické střešní nosníky na lyže umístěné našikmo – centrum
Bejrútu
Co a jak při převážení lyží a lyžařské bagáže v Libanonu:
- na autech nejsou střešní nosiče, hagusy, apod.
- na autech nejsou střešní boxy
- na autech nejsou nosiče lyží na tažné zařízení
- výjimkou v přepravování lyží na střeše auta jak je zvykem v Evropě, byl Peugeot 207 v Bejrútu, na němž byly šikmo umístěné magnetické střešní nosiče
- lyže se standardně dávají do kufru s tím, že trčí dozadu ven
- lyže se dávájí do otevřených oken směrem vzhůru – obvykle na straně od řidiče (v Íránu jsme to zažili naopak, lyže byla v okně za řidičem)
- v případě skupiny od čtyř lidí je lepší si objednat na přepravu MPV nebo dodávku – lyže se vejdou doadzu v autě
Bylo by pochopitelné, kdyby v Bejrútu nevěděli jak přepravovat lyže, ale hlavním paradoxem je, že to neví ani v oblíbených lyžařských střediscích…
Opravdu se do tohoto vozidla vleze všech šest plně nabalených
skialpinistů?
Autobusy nemají zavazadlové prostory, takže se vše dává dovnitř, kde je hlavním úkolem minimalizovat zabraný prostor. Je to z toho důvodu, že za bagáří a lyžemi zabrané sedačky se platí stejná sazba jako za obsazení sedadel člověkem.
Nakládání šesti párů lyží do kufru BMW
Letecká přeprava lyží do a z Bejrútu je naprosto bezproblémová a nad lyžemi se nikdo nepozastavuje. Pokud cestujete ve skeletech, tak už zaslouženou pozornost budíte všude. Jiná je situace při přepravě lavinového nafukovacího batohu – přílet do Bejrútu je v pohodě, ale odlet je dost problematický. I když Vám totiž letecká společnost odbaví lavinový nafukovací batoh jako kabinové zavazadlo, šéf letištní bezpečnosti v Bejrútu nedovolí přenesení lavinového záchranného batohu v kontrolované zóně letiště na palubu letadla.
Lyží by se do kufru vlezlo i více než šest párů, omezením je
tudíž pouze maximální počet převážených osob a bagáže
Praktické informace a kontakty:
- v Bejrútu taxi služba Alfa taxi tel. 01/560910 nebo mobil 03/249697
- ve Faraya village taxi služba Samir taxi 00961 70 103010, email: mountainservice@hotmail.com
- autobusy – linkové autobusy jezdí poměrně často, v případě cesty s lyžařskou výbavou a batohy se platí za místa, kde se dají lyže a batohy
Lyží by se do kufru vlezlo mnohem více
Šest lidí namačkaných ve dřídveřovém historickém BMW –
jde to
Kapky nejsou od sněhu – tady nám i zapršelo
Pohodlná cesta autobusem z hor do Byblosu
V autobuse to měl nejlepší Adam – byl na něm pouze jeden
menší batoh
Autobusem do Byblosu
Cesta na bejrútské letiště – manželé Kuchyňovi obsadili jednu
sedačku